Boj s developerom
Čiernohronská železnica tak bojuje nielen o svoj majetok, najmä samotnú trať, ale aj o prevádzku jednej z tratí, ktorá ide na turistami vyhľadávaný Dobroč priamo cez futbalový štadión popod tribúnu, čo tiež predstavuje samotnú atrakciu. Ide však aj cez pozemok developera. „Využijem všetky právne dostupné prostriedky, aby som ochránil svoj majetok. Nedovolím, aby na mojom pozemku bola prevádzka železnice, ktorá je čiernou stavbou. Pán Bílek nie je partnerom na rokovanie, budeme rokovať so skutočným vlastníkom trate a tým je združenie obcí mikroregiónu Čierny Hron,“ povedal nám majiteľ pozemku Jozef Garbiar, ktorý počas letnej sezóny vyberá parkovné od návštevníkov železničky: „Na mojom pozemku je odstavná plocha. Keď tam chce niekto parkovať autom, nech si zaplatí,“ dodal.
Spor graduje
Aby toho nebolo málo, majiteľ pozemku Jozef Garbiar postavil oplotenie v obvode a ochrannom pásme tejto špeciálnej dráhy. V tesnej blízkosti trate i po trati samotnej sa tak v posledný aprílový týždeň opäť pohyboval bager a výrazným spôsobom ohrozoval bezpečnosť prevádzky a dopravy. „Zásadným spôsobom sa porušujú viaceré ustanovenia zákona o dráhach. Podobné incidenty sme v minulosti opakovane ohlasovali polícii i Dopravnému úradu, no ostatná „obhliadka“ z 19. apríla vôbec nebola vykonaná, nakoľko developer zamedzil úradníkom Dopravného úradu vstup na pozemok. Stále dúfame, že polícia, Dopravný úrad, ministerstvo dopravy, alebo aspoň Banskobystrický samosprávny kraj a ostatné obce popri železničke (Hronec, Podbrezová, Valaská) nakoniec Čiernohronskú železnicu pomôžu ochrániť. Zatiaľ tomu však nič nenasvedčuje,“ uviedol riaditeľ a štatutár ČHZ Aleš Bílek. Jozef Garbiar však tiež vyvesil plagáty týkajúce sa zvýšenia ceny parkovného na svojom pozemku pri tejto železničke. A to z päť eur na sedem.
Situácia sa napokon v posledný aprílový pracovný deň výrazne vyostrila. Na trati smerujúcej na Dobroč pribudli betónové zábrany. „V nedeľu 30. apríla o 11.00 hod. budeme robiť veľkú hanbu - parný vláčik sa rozíde zo staničky Čierny Balog smerom na Dobroč a pred položenými betónovými zábranami (cca. po 150-ich metroch) bude musieť zastať. Všetkým cestujúcim názorne ukážeme, čo všetko môže dokázať zlo, závisť a chamtivosť pána Garbiara a vedenia obce Čierny Balog na čele s novým starostom Michalom Vetrákom,“ uviedol riaditeľ ČHZ Aleš Bílek.
Stotisíc za právnikov
Prevádzkovateľ Čiernohronskej železnice si musel najať kvalitnú právnickú firmu. „Stojí to obrovské peniaze, suma sa blíži k stotisíc eurám. Som zvedavý, kto nám túto škodu nahradí, či dveloper, alebo úradník na ministerstve, ktorý zle rozhodol. Nemôžeme teraz investovať do železnice, uchádzať sa o granty, modernizovať. Príjmy máme tri mesiace v roku počas leta a zvyšok je nákladová položka na energie, opravy, veď len jeden podval stojí sto eur,“ posťažoval sa riaditeľ ČHZ Aleš Bílek. Potešiteľné je nateraz uznesenie členskej schôdze mikroregiónu Čierny Hron, z ktorého vyplýva záujem všetkých obcí v tomto združení, aby prevádzka vláčikov na úzkokoľajke bola zachovaná prostredníctvom Čiernohronskej železnice, n. o. „Musí byť však prevádzka v súlade s platným právnym poriadkom SR,“ zdôraznil na záver starosta Čierneho Balogu Michal Vetrák.
Raritná atrakcia
Rozchod: 760 mm
Počet koľají: 1
Max. sklon: 70 ‰
Max. rýchlosť: 20 km/h
Súčasná dĺžka: 20 km
Historicky najväčšia dĺžka: 132 km