Všetci spoločne pracujú na oddelení Customer Returns, čiže zákazníckych vratiek. Je to oddelenie, ktoré ako prvé posudzuje položku, ktorú zákazník vracia. Podľa jednoduchého dotazníka vyhodnocuje to, čo sa s položkou bude diať ďalej a na aké ďalšie oddelenie v rámci haly sa položka dostane.
„V Amazone máme bohaté skúsenosti so zamestnávaním nepočujúcich. U nás na Slovensku sme začali túto možnosť poskytovať v roku 2022, ale už v roku 2021 sme začali spoluprácu s Trnavskou asociáciou sluchovo postihnutých (TASPO), ktorá nám pomohla pochopiť špecifiká zamestnávania nepočujúcich na Slovensku a takisto potreby nepočujúcich v našom regióne, “ opisuje začiatky tejto spolupráce generálny manažér Amazonu v Seredi Miloš Jasenčak.
Amazon pre manažment a počujúcich kolegov a kolegýň zo začiatku pripravil sériu školení, na ktorých im bolo ozrejmené, ako komunikovať s nepočujúcimi v základných veciach, a tiež aby ich oni sami nechali nahliadnuť do svojho sveta. Prvým nepočujúcim zamestnancom bola pani Iveta Bačičová, ktorá sama pomáhala nastavovať niektoré z procesov.
„Ako inštruktorka pracujem v Amazone od januára minulého roka. Nepočujúci zamestnanci sú veľmi radi, že sú v kontakte s nepočujúcim inštruktorom, ktorý im všetko vysvetlí. Oceňujú, že keď nastane problém, má im to kto vysvetliť a pomôcť im,“ vysvetľuje svoju rolu Iveta Bačičová, historicky prvá nepočujúca zamestnaná v seredskej prevádzke.
Druhou zamestnanou nepočujúcou bola pani Petra Smoleňáková. „Do Amazonu som po Ivetke nastúpila ako druhá inštruktorka. Mala som obavy, ako bude fungovať kolektív nepočujúcich, ale je to veľmi dobré. Myslím si, že sme dobrý kolektív, zábavný a rešpektujeme sa. Ja s Ivetkou, ako dve inštruktorky si navzájom dôverujeme. Vidím, že spolupráca je bezproblémová,“ hodnotí Petra.
Ich prácu a prístup k nej hodnotia pozitívne aj priami kolegovia a kolegyne. „V Amazone momentálne pôsobím na úseku, kde pracujú naši nepočujúci pracovníci. Práve pri týchto ľuďoch vidím obrovskú zanietenosť a chuť učiť sa nové veci,“ opisuje svoju skúsenosť Peter Mitacz, Operations manager v Amazone. Práca s nepočujúcimi však má, samozrejme, aj svoje špecifiká. „Ako príklad by som uviedol tri, ktoré sme implementovali: možnosť mať inštruktora počas celej pracovnej zmeny, vizuálna signalizácia v prípade evakuácie, no a vizuálne odlíšenie od počujúcich ľudí formou bielych viest,“ dopĺňa.
Prístup Amazonu potešil aj prezidentku Asociácie Nepočujúcich Slovenska Janu Filipovú. „Asociácia Nepočujúcich Slovenska si veľmi váži, že spoločnosť Amazon vytvára vhodné pracovné príležitosti aj pre nepočujúcich. Zároveň tým ukazuje, že aj napriek komunikačnej bariére sa nepočujúci vedia uplatniť aj v takto veľkej a dynamickej spoločnosti, a byť pre ňu prínosom“, dodáva.