Minister Horecký uviedol, že alternatívnym riešením k tejto úprave zákona je nulový variant, a teda neprijatie predkladaného návrhu. To by však podľa šéfa rezortu školstva znamenalo, že Slovensko si nesplní záväzky z Plánu obnovy a odolnosti SR – dosiahnuť a dlhodobo udržať minimálne 95 percentnú zaškolenosť detí v materských školách.
Parlament schválil i doplňujúci návrh nezaradenej poslankyne Jany Žitňanskej (Demokrati), ktorým sa zohľadnilo zavedenie nového odborného zamestnanca - sociálneho pracovníka. Žitňanská tvrdí, že etablovanie profesie sociálneho pracovníka medzi odborných zamestnancov škôl a školských zariadení napomôže pri napĺňaní deklarovaných princípov výchovy a vzdelávania v zmysle školského zákona. Zároveň navrhovala, aby sa medzi činnosti podpornej úrovne prvého stupňa zahrnulo aj sociálne poradenstvo.
„Nespornými výhodami etablovania profesie sociálneho pracovníka medzi odborných zamestnancov škôl a školských zariadení by bolo poskytovanie komplexnej starostlivosti pre deti, žiakov a ich rodiny, promptnosť riešenia sociálnych problémov žiakov, ktoré ovplyvňujú ich školskú úspešnosť, s možnosťou dlhodobej intervencie a sprevádzanie či poskytovanie služieb odborníkom zvnútra, ktorý žiakov pozná," uviedla Žitňanská.