Vynovený Štvorkolák z roku 1917 sa na Rušňoparáde predstavil v plnej pare. Železniční nadšenci ho sprevádzkovali len pár dní pred akciou. „Konečne sa nám podarilo dokončiť túto mašinku. Trvalo nám to nekonečných 20 rokov, tisícky dobrovoľníckych hodín,“ teší sa Peter Pajtáš, rušňovodič a predseda z Klubu historických koľajových vozidiel pri rušňovom depe Haniska pri Košiciach.
Záchrana za 100-tisíc
Značne schátraný rušeň našli vo Vrútkach. „Nik oňho nemal záujem. My sme sa rozhodli, že ho zachránime!“ Pokračuje nadšenec. Parný stroj dostal nové oplechovanie, rúry, rozsiahlu opravu kotla a mnoho ďalšieho. Jeho záchrana stála 100 – tisíc eur. „Rušeň je nazývaný Štvorkolák, lebo má 4 hnacie nápravy. Pojazd a pohon kolies na ňom sú, na rozdiel od iných, celkom otvorené. Krásne tak vidieť, ako všetky ojnice aj spojnice pracujú. Bolo to praktické, pretože každých 30 až 50 kilometrov sa musí všetko skontrolovať a premazať, prípadne doplniť voda,“ vysvetľuje Pajtáš.