Odborníci na výživu Maxim Yermolayev a Fatma Tek zdieľali svoje odborné poznatky o piatich spotrebiteľských správaniach a potravinových trendoch, vďaka ktorým si bude stále viac ľudí pripravovať rastlinnú stravu, ktorá sa stane súčasťou ich každodennej stravy.
1. Bezproblémové riešenia na báze rastlín
„Pohodlie je kráľom,“ hovorí Maxim. Ľudia chcú jedlá bez mäsa, ktoré sú chutné a bez problémov dostupné. Viac vegetariánskych možností bude pribúdať v tzv. krabičkových diétach. Globálny trh s pripravenými jedlami na celý deň alebo týždeň narástol takmer o 15 %. To znamená aj rast ľudí, ktorí požadujú rastlinnú alternatívu.
2. Klimatická kríza ovplyvňujúca nákupné rozhodnutia
Spotrebitelia si čoraz viac uvedomujú vplyv potravinového systému na klímu a robia podľa toho aj nákupné rozhodnutia. Očakáva sa, že uvidíme častejšie prehľadnejšie štítky a transparentnosť zložiek. Globálne a miestne značky sa budú snažiť poskytnúť úplnú transparentnosť o tom, ktoré zložky sa používajú a prečo. Už teraz fungujú „kalkulačky dopadu“, ktoré umožňujú spotrebiteľom vypočítať si vlastný pozitívny vplyv, keď prijmú rastlinné mäso namiesto živočíšneho.
3. Inovatívne príchute a formáty
Podľa výskumu Insites Consulting chce 50 % flexitariánov držať krok s najnovšími trendmi v oblasti stravovania. Je predpoklad, že v lete sa objaví v ponuke viacero variantov vegánskej zmrzliny či sladkostí, ale tiež napríklad aj omáčok na cestoviny.
4. Lepšie možnosti mimo domova
Potravinové trendy sa rodia v reštauráciách. Je to miesto, kde spotrebitelia skúšajú nové jedlá a chute. Profesionálne kuchyne sa budú teda snažiť rozšíriť svoje menu o rastlinné jedlá. Väčší vegánsky výber bude aj v reštauráciách s rýchlym občerstvením. Napríklad v Belgicku je jeden z troch Whopperov zakúpených v Burger King rastlinný.
5. Obľúbené značky v rastlinných variantoch
Celosvetovo si 42 % spotrebiteľov myslí, že väčšina ľudí bude v nasledujúcom desaťročí jesť rastlinné potraviny namiesto mäsa. Spotrebitelia budú stále viac očakávať rozšírenú ponuku rastlinných alternatív, ako aj mliečne a nemliečne výrobky ako samozrejmosť.