Bola to otázka času. „S masívnym využívaním elektrických kolobežiek výrazne rastie počet kolízií a dopravných nehôd, v zahraničí dokonca pribúdajú nehody so smrteľnými následkami. Dalo sa preto očakávať, že na pôde Európskej únie príde k návrhom na efektívne vymáhanie zaplatenia škôd, preto túto iniciatívu len vítame,“ povedal manažér poistenia majetku Uniqa Zdeněk Hruška.
Podstatná je však informácia, týkajúca sa rýchlosti. Povinné zmluvné poistenie (PZP) budú musieť mať majitelia všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov s rýchlosťou viac ako dvadsaťpäť kilometrov za hodinu. Poplatku sa nevyhnú, ani pokiaľ ich kolobežka dosiahne rýchlosť viac ako štrnásť kilometrov a zároveň váži nad dvadsaťpäť kilogramov.
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa však povinnosť uzatvoriť PZP bude na Slovensku týkať len veľmi malého počtu majiteľov kolobežiek. V našich končinách sa totiž predávajú len také, ktoré majú rýchlosť do 25 km za hodinu. Rýchlejšiu kolobežku by si podľa neho jej používateľ musel priviezť napríklad z Číny.
Pôjde len o pár ľudí
Jozef Drahovský, dopravný analytik
- Nová smernica EÚ mení pôvodnú smernicu, ktorá hovorí, čo všetko musí byť poistené, a týka sa to aj kolobežiek, aj elektrických bicyklov, aj všetkých ostatných dopravných prostriedkov, ktoré majú rýchlosť nad 25 km za hodinu pomocou motorčeka. Bežné kolobežky, ktoré tu poskytujú požičiavatelia alebo ktoré si tu kúpite v obchode, sú všetky do 25 km za hodinu. Čiže iba ak by ste si doviezli z Číny alebo odinakiaľ kolobežku, ktorá môže ísť aj 100 km za hodinu, tej sa to bude týkať a tá bude musieť mať nielen PZP, ale aj tabuľku s evidenčným číslom. Samozrejme, jazdec musí mať aj vodičské oprávnenie na motorku podľa kategórie výkonu. Tak ako je to pri motorke bežné. Odhadujem, že sa to bude týkať menej než 5 % majiteľov. Z celkového počtu elektrických kolobežiek tvoria súkromné kolobežky asi štvrtinu tých požičiavaných, prípadne menej. Pôjde o pár ľudí.