Vďaka zverejneným snímkam tak ľudia môžu získať doteraz najpresnejšiu predstavu o podobe najslávnejšieho lodného vraku na svete. Podľa serveru BBC News umožňuje 3D pohľad celú loď vidieť tak, akoby bola odčerpaná oceánska voda. Zároveň experti dúfajú, že zábery umožnia lepšie odhaliť, čo sa stalo so zaoceánskym parníkom spoločnosti White Star Line (WSL) pri tragédii, ktorá si vyžiadala vyše 1500 ľudských životov.
Obrovský parník v polovici apríla 1912 narazil na ľadovec pri svojej prvej a jedinej plavbe zo Southamptonu do New Yorku. "Stále existujú otázky, základné otázky ohľadom lode, na ktoré treba nájsť odpoveď," povedal BBC News expert na Titanic Parks Stephenson. Podľa neho je nový model "jedným z prvých dôležitých krokov k posunutiu príbehu o Titanicu k výskumu založenom na dôkazoch, a nie špekuláciách".
Vrak Titanicu bol rozsiahlo skúmaný od objavenia v roku 1985. Je ale taký obrovský, že v prítmí hlbín môžu kamery zachytiť len momentky z rozpadajúcej sa lode, ale nikdy celok. To dokázali až nové snímky lode. Plavidlo je teraz rozdelené na dve časti, ktoré sú od seba vzdialené zhruba 800 metrov. Okolo rozlomenej lode je obrovské pole trosiek.
The first full-sized digital scan of the Titanic, which lies nearly 4,000 metres down in the Atlantic, has been created using deep-sea mapping.
— BBC Breakfast (@BBCBreakfast) May 17, 2023
Historian Parks Stephenson spoke to #BBCBreakfasthttps://t.co/DZyzkoTp2F pic.twitter.com/XnGBrM8Zpr
Nový celkový záber obstarali vlani v lete spoločnosti Magellan, ktorá sa zaoberá hlbinným morským mapovaním, a Atlantic Productions, ktorá nakrúca dokument o projekte. Ponorné diaľkovo ovládané zariadenia strávili viac ako 200 hodín prieskumom zvyšku lode po celej jej dĺžke a šírke. Tieto ponorky zaobstarali viac ako 700.000 jednotlivých snímok zo všetkých uhlov. Z nich potom bolo možné zostaviť presný 3D model.
Podľa plánovača expedície Gerharda Seifferta zo spoločnosti Magellan išlo o doteraz najväčší projekt podmorského snímkovania. "Hĺbka takmer 4000 metrov predstavuje výzvu, na mieste bojujete s prúdmi a nesmiete sa ničoho dotknúť, aby ste vrak nepoškodili," vysvetľuje Seiffert. "A ďalšou výzvou je, že musíte zmapovať každý štvorcový centimeter - aj nezaujímavé časti, napríklad na sutinnom poli musíte nasnímať bahno, ale musíte to urobiť, aby ste vyplnili všetky medzery medzi týmito zaujímavými predmetmi," dodal expert. Je tak odhalený celkový rozmer lode i niektoré drobné detaily napríklad sériové číslo jedného z lodných skrutiek.