Zákon však hovorí len o peniazoch, ktoré minuli počas oficiálneho trvania kampane, čiže pätnástich dní. Reálne náklady však môžu byť niekoľkonásobne vyššie, keďže viacerí propagovali svoj záujem o post hlavy štátu niekoľko mesiacov vopred!
Podľa zákona môže kandidát počas svojej oficiálnej dvojtýždňovej prezentácie minúť maximálne 132 775 eur. Túto sumu neprekročil nikto z nich. K neoficiálnym položkám sa však priznali len Andrej Kiska, Milan Kňažko a Pavol Hrušovský.
Robert Fico
Výdavky počas oficiálnej kampane: 264 661,25 €
Výdavky celkom: nezverejnil
Reklama v tlači: 130 576,14 €
Reklama v TV a rozhlase: 63 372,8 €
Reklamy na verejných priestranstvách: 57 830,11 €
Plagáty, reklamy, propagačný materiál: 12 882,2 €
Andrej Kiska
Výdavky počas oficiálnej kampane: 250 593 €
Výdavky celkom: 1 095 482 €
Reklama v tlači, v TV: 107 004 €
Bilbordy: 486 841 €
Propagačné materiály: 103 784€
Internet: 62 680 €
Stretnutia s občanmi: 98 820 €
Pavol Hrušovský
Výdavky počas oficiálnej kampane: 85 173,02 €
Výdavky celkom: 185 173 €
Reklama v tlači: 31 390,30 €
Letáky, propagačný materiál: 27 149,92 €
Prenájom backlightov: 25 132,80 €
Rozhovory, mediálny
tréning: 1 500 €
Milan Kňažko
Výdavky počas oficiálnej kampane: 130 839 €
Výdavky celkom: 165 639 €
Reklama v tlači,
iná reklama: 46 400 €
Reklama v TV: 60 000 €
Bilbordy: 8 856 €
Radoslav Procházka
Výdavky počas oficiálnej kampane: 122 898 €
Výdavky celkom: 249 898 €
Reklama v TV: 61 449 €
Reklama - print: 49 159,2 €
Produkcia: 12 289,8 €
Čo na sumy hovoria odborníci
Miroslav Kusý, politológ:
„Z toho, čo sme videli, sa mi tie sumy zdajú veľmi nízke. Zákon je nedomyslený, v situácii, keď je rôzny typ zdrojov, ktoré môžu volebné kampane financovať. A osobný zdroj, ako je to v prípade Kisku, záleží iba na jeho vôli, koľko chce do toho investovať. Tento zákon nám nič nerieši. Občan dostane oficiálne údaje, ale môže pochybovať. Musel by pátrať, prečo sú oficiálne údaje nepresné či klamlivé.“
Simona Bubánová, odborníčka na politický marketing:
„Pri politických kampaniach je vysoko pravdepodobné, že prichádzajú do hry nadštandardné zľavy, dokonca aj niektoré služby za 0 eur v podobe dobrovoľníkov a darov.
Myslím, že obmedzovaním výdavkov na reklamu zákon vytvára vlastne paradox, že na jednej strane ľudia majú právo na informácie, ale zároveň im toto právo vlastne upiera, pretože obmedzuje možnosti, ako kandidáti môžu ľudí o sebe informovať.“
Ján Baránek, politický analytik:
„Chápem politikov, že ten zákon obchádzajú, lebo je zlý. V dnešnej dobe si treba uvedomiť, že aj kandidát na to, aby vyhral, potrebuje peniaze. A zákon im túto možnosť odopiera. Tie údaje sú úplne smiešne, sú o ničom, absolútne nevypovedajú o ničom. Hovoria len o tých peniazoch, ktoré minuli za pár dní oficiálnej kampane, ale nevypovedajú o tom, že koľko reálne do toho vrazili. Zákon treba zrušiť alebo prepracovať.“