Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
04.06.2023 09:00 | Prominenti | Domáci Prominenti
Foto

Automobilový pretekár oslávil 80 rokov! Dokedy chce byť aktívny? Prekvapí vás, aké časté sú v tomto športe podvody

Trochu zveličene by sme mohli povedať, že sa narodil s volantom v rukách. K motorizmu totiž inklinoval od detstva, fascinovalo ho všetko, čo má kolesá. A treba povedať, že Marián Rajnoha dosiahol naozaj vzácnu métu - v roku 2001 mu Slovenská asociácia motoristického športu na slávnosti v Nitre udelila titul Automobilový pretekár 20. storočia. S nestarnúcim osemdesiatnikom sme sa poohliadli za jeho bohatou kariérou na pretekárskych dráhach.

Fotogaléria
9
fotiek v galérii

Je to príliš zveličené, keď sa o vás hovorí, že ste sa narodili s volantom v ruke?

(úsmev) Ani nie. Naozaj som obdivoval všetko, čo malo kolesá, hlavne, aby sa to točilo. Bicykel, ložisková kára, to boli moje hračky v detstve. Bol to pre mňa adrenalín, či s tým bicyklom alebo svojpomocne zostrojenou motokárou prejdem nejakú trať. Fascinoval ma hluk, ktorý sprevádzal jazdu. Ako malý chalan som sa najradšej vozil po tzv. mačacích hlavách, ktorými boli vydláždené chodníky a cesty v bratislavskom podhradí, kde som s rodičmi býval. Keď som sa s kamarátmi rútil dolu ulicou, robilo to strašný rámus, hrkotalo to pod kolesami. Po asfalte to išlo rýchlejšie a hladšie, ale to nebolo ono!

Fascinuje vás rýchlosť? Čo je väčší adrenalín - predbehnúť súpera alebo riziko, že stačí málo a ide doslova o život?

Všetko dohromady. Počnúc hlukom z výfukov cez atmosféru na pretekoch až po pocit, keď stojíte na stupienku víťazov. Mám rád konkurenciu, tá je najväčším adrenalínom. Aj keď som bol malý chlapec, súťažili sme s kamarátmi, kto bude najrýchlejší. Aj na sánkach sme robili súťaže. Spúšťali sme sa z Hradnej brány až po Rybné námestie do pivovaru, bolo to kusisko cesty. Neboli to preteky v pravom slova zmysle, bola to len vášeň hľadať konkurenciu a mať dobrý pocit, že som do cieľa prišiel prvý.

Vyhrávali ste často?

Áno, dosť často. Dokonca som vyhľadával starších súperov a tiež takých, ktorí mali lepší bicykel. Ja som s tým svojím starým, podotýkam, dámskym bicyklom dorazil do cieľa skôr ako tí, čo mali značkový favorit!

Ako ste sa vyrovnávali s prehrou? Lebo nie vždy sa len vyhráva, tak to je v každom športe...

Moje krédo bolo vždy rovnaké: prísť do cieľa s úsmevom a s pocitom, že idem ďalej. Ak to bola fair play hra, tak sa mi to páčilo. Neznášal som podvody. A v automobilovom športe ich bolo viac než dosť.

O aké podvody šlo?

Väčšinou si podvody v motoristickom športe dovolili robiť silní jazdci, ktorí mali zázemie, teda najmä továrenskí jazdci. Silné tímy si to mohli dovoliť, lebo vedeli, že protest sa aj tak neuzná. Na jedných z pretekov v Moste havaroval jazdec Brunclík s fabrickou Škodou 120, zistilo sa, že jeho auto malo tenší plech. Českí jazdci, ktorí tiež jazdili na škodovkách, ale súkromných, odstrihli kúsok z karosérie a zistili, že hrúbka plechu nie je 0,8 ale 0,4 mm. Vypočítali, že pri celkovej ploche karosérie je to auto ľahšie aj o sto kilogramov! Mal som napríklad incident s Antonínom Charouzom, keď na mňa podal protest po mojom víťazstve na Alfe Romeo na majstrovstvách Československa. Tvrdil, že mám dlhšie auto - na to boli presné normy. Lenže protest neprešiel. Zabudol totiž, že to auto bolo homologizované bez nárazníkov ako športové. Dĺžka auta bola takmer o tridsať centimetrov kratšia, lebo nemalo nárazníky. Model Alfa Romeo GTA bol špeciálne takto postavený.

pokračovanie
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas, Marika Eisler Studeničková

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Ilustračné foto.
Prekvapivé správy z Nemecka: Ide o NATO! Vyzerá to tak, že...
(Ilustračné foto)
Na Slovensko prichádza 40 miliónová investícia: Kde sa bude ambiciózny projekt nachádzať?
Foto
Slovensko je blízko 2. koša v kvalifikácii MS 2026: Aké výsledky na to potrebujeme?
(ilustračná foto)
Foto
Zdrvujúce správy: Zomrela princezná! Z nemocnice sa už nevrátila
Ilustračné foto.
POŽIAR v centre pre seniorov: Hasiči bojovali s plameňmi HODINY! Potvrdili sa najhoršie správy
Picture of the logo of Gazprom on their Serbian main office in Belgrade. Gazprom is one of the main oil compnaies from Russia
Susedný štát sa hrdí úspechom: Už nie sú závislí od ruského plynu!
(ilustračné foto).
Snehová nádielka narobila na cestách problémy: Zdržanie na viacerých miestach!
fire and movement of car part blown away from explosion in post blast investigation course training
Vydali príkaz na evakuáciu a o chvíľu TO prišlo: Rozsiahle bombardovanie predmestia!
Električka zrazila v Bratislave chodkyňu.
Foto
Mala prechádzať na červenú, keď to prišlo: Električka v Bratislave zrazila 88-ročnú starenku!
Dopravná nehoda na diaľnici D1 za tunelom Branisko si vyžiadala jednu obeť.
Aktualizované
Tragédia na D1: Dopravná nehoda pripravila o život človeka († 43)! Takáto je situácia na diaľnici
Landslide and soil erosion, a down slope movement of mass of earth, debris or rock down a slope due to the action of external forces such as rainfall, earthquakes, anthropocentric activities etc.
V krajine sa triasla zem! Hrozia zosuvy pôdy? Národné centrum pre katastrofy vyhodnocuje škody
Maturantka Bianka zahynula pri zrážke s autobusom.
Foto
Maturantka Bianka († 18) zahynula cestou do školy: Mrazivá predtucha spolužiakov?!