Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
04.06.2023 09:00 | Prominenti | Domáci Prominenti
Foto

Automobilový pretekár oslávil 80 rokov! Dokedy chce byť aktívny? Prekvapí vás, aké časté sú v tomto športe podvody

Trochu zveličene by sme mohli povedať, že sa narodil s volantom v rukách. K motorizmu totiž inklinoval od detstva, fascinovalo ho všetko, čo má kolesá. A treba povedať, že Marián Rajnoha dosiahol naozaj vzácnu métu - v roku 2001 mu Slovenská asociácia motoristického športu na slávnosti v Nitre udelila titul Automobilový pretekár 20. storočia. S nestarnúcim osemdesiatnikom sme sa poohliadli za jeho bohatou kariérou na pretekárskych dráhach.

Často ste sa takto doťahovali? Nie je to nešportové?

O rok nato som to Charouzovi vrátil na majstrovstvách Československa na Pezinskej Babe. Mal vtedy Škodu 130 a prečnievali mu kolesá mimo blatníkov asi o centimeter. To bol jasný protest, ktorý som vyhral. Ale zostali sme kamaráti, mimo trate sme si vždy podali ruky.

Hovoríme o časoch pred Nežnou revolúciou. Bolo vtedy náročné konkurovať fabrickým jazdcom?

Bolo to dosť ťažké. Lebo napríklad Škoda Mladá Boleslav mala vlastné pravidlá. Keď bolo treba, upravili si pravidlá zo dňa na deň. Mali trebárs auto, ktoré ešte nebolo homologizované a už na ňom pretekali. Pritom homologizácia hovorila, že musí byť vyrobených 500 kusov konkrétnej žnačky, napríklad Škody 130. Ale to všetko išlo cez vplyvné stranícke orgány, tak sa to riešilo. Ja som jazdil na Alfa Romeo, je možné, že keby som mal vtedy auto vyrobené vo vtedajšom Sovietskom zväze alebo v niektorej spriatelenej krajine, možno by to bolo bývalo jednoduchšie. Lenže značka Alfa Romeo bila do očí a mnohým to auto nedávalo spávať.

Aj keď spomíname na časy spred roka 1989, jazdíte dodnes. Nemáte strach z krízových situácií, ktorých ste za tie roky mali na trati určite veľmi veľa?

Jazdec nemôže mať strach, lebo ináč by si nesadol do pretekárskeho auta. Na nebezpečenstvo myslíte možno zopár sekúnd pred štartom, ale potom naskočí zelená, vyštartujete a strach necháte na štartovej čiare. Ten, kto sa bojí, nemôže robiť šport, kde sa bojuje o tisíciny sekúnd. Nešťastie sa vám môže stať aj na rybačke - pošmyknete sa na brehu rieky a utopíte sa. Je to kruté, ale myslím si, že pokiaľ je smrť istá, je to O. K. Horšie je, keď niekto zostane po havárii doživotne postihnutý. Napríklad jazdec formuly 1 Clay Regazzoni ostal po nehode na Grand Prix USA v roku 1980 ochrnutý a odkázaný na invalidný vozík. Ale na druhej strane, Michael Schumacher sa zranil mimo automobilovej trate, na lyžovačke. Takže riziko na človeka číha všade...

Jazdili ste počas svojej kariéry preteky na okruhu aj do vrchu. Ktoré sú vám bližšie?

Preteky na okruhu sú zaujímavejšie. Nikdy neviete, čo urobí jazdec pred vami, či neurobí chybu. Je veľa havárií, ktorým nemôžete ako jazdec zabrániť. Keď sa na okruhu niečo stane a stratíte pri kolízii sekundy, stále máte čas dobehnúť to. Keď sa ide na dvadsať kôl alebo na dvadsať minút, je tam istá časová rezerva. Pri pretekoch do vrchu to neexistuje. Tam odštartujete a všetko závisí len od vás, na nikoho sa nemôžete vyhovárať. Pri okruhoch si skutočne zasúťažíte, na kopci niekedy aj celý deň čakáte na štart, potom urobíte štyri-päť kilometrov a ste v cieli. Preteky do vrchu sú oveľa nebezpečnejšie než preteky na okruhu, kde je všetko zabezpečené a v prípade kolízie je veľká šanca, že to dobre dopadne. Na kopcoch sa tiež robí všetko pre bezpečnosť, no väčšinou sú to trate v lese a tam je bezpečnosť menšia. Nemôže sa napríklad celá trať lemovať zvodidlami, sú tam zákruty, stromy... Oproti minulosti šla technika rýchlo dopredu, autá sú rýchlejšie, ale zas majú lepšie bezpečnostné prvky.

späť pokračovanie
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas, Marika Eisler Studeničková

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Šutaj Eštok chce monitorovať školy
Foto
Šutaj Eštok chce na školách zaviesť kamery: Strata súkromia alebo ochrana našich ratolestí?
Foto
Prekvapivý krok Vlhovej po rozchode s Michalom: Náhly odchod zo Slovenska!
Premiér Fico sa podrobil v piatok ďalšej operácii po atentáte v Handlovej.
Od atentátu na Roberta Fica prešlo 6 mesiacov: Posun vo vyšetrovaní? Túto vec zatiaľ nie je možné určiť
A wom.an in morning and deep sorrow standing in a corner of a room at home screaming in misery
Agresívna žena si išla len za jedným: Vyhrážky manželovi, že ho zabije tĺčikom na mäso! Neušetrila ani deti
Gabriela zomrela po zásahu bleskom.
Foto
Gabriela († 32) tragicky ZOMRELA pred očami manžela: Nešťastie vzalo matku 10-ročnému chlapčekovi!
17. november 1989 predstavoval začiatok konca totality na Slovensku.
Psychologička o pohľade mládeže na Nežnú revolúciu: V čom je rozdiel oproti predošlým generáciám?
Serious female health care professional, woman doctor pointing finger, you did something wrong. Negative human emotion.
Lekárka z Košíc mala v Bratislave ordinovať OPITÁ: Juliana odmietala dychovú skúšku, tomuto sa ale nevyhla!
Juraj Slafkovský (Montreal) v súboji s Marcusom Johanssonom (Minnesota).
Fanúšikovia zúria po tom, čo sa stalo Slafkovskému proti Minnesote
Hliadka zadržala muža, pri sebe mal drogy i arzenál obranných zbraní.
Foto
Muž sa vykrúcal policajtom, to ich v pátraní nezastavilo: V aute mu objavili hotový arzenál!
Ilustračné foto.
Škandál v krajine: Ministra zdravotníctva zadržali! Znepokojivé zistenia
Slávna bytovka je predmetom najnovšieho trestného stíhania.
Úmrtie jedného z obžalovaných v kauze Bonaparte: Takto zareagoval súd
Healty Red Lentil Soup
Polievka, ktorá môže priniesť toľko dobra: Charitatívna akcia v metropole východu podáva pomocnú ruku