Marušák varuje pred dosahmi, ktoré to bude mať na slovenské automobilky, ak norma začne platiť od júla 2025. Mohlo by to podľa neho zastaviť výrobu vozidiel, ktoré sú aktuálne na linkách a nové modely ešte nebudú v plnej miere pripravené na výrobu v súlade so štandardmi. „Najlepšie by bolo normu Euro 7 zrušiť en bloc a nechať automobilky sústrediť sa na prechod na elektromobilitu. Môže sa stať, že mnohé modely budú zastavené niekoľko mesiacov, čo by vyvolalo prepúšťanie zamestnancov na linkách, ktoré ich vyrábajú,“ upozorňuje Marušák.
Dodáva, že cenovo to bude mať vplyv najmä na malé autá, až možno nastane úplné zastavenie ich vyrábania. Do ponúk by sa v dôsledku toho dostávali vozidlá strednej a vyššej triedy, ktoré majú vyššiu spotrebu, čo je proti ekologickému zámeru.
O čo sa hrá
- sprísnenie emisných limitov od leta roku 2025
- sprísnenie testovacích procedúr dodržiavania limitov a ich rozšírenie
- predĺženie doby, počas ktorej sú automobily povinné spĺňať normy, na 10 rokov alebo 200 000 km
- pridáva sa On Board Monitoring systém, ktorý bude neustále sledovať kľúčové úrovne emisií a pri ich prekročení vás pošle do servisu
- zmeny oterov pneumatík a bŕzd, ktoré produkujú prachové častice
- automobilky navrhujú posunúť účinnosť o 3 roky na rok 2027
Čo je pre nás dôležité
Ministerstvo životného prostredia
- Pre ministerstvo životného prostredia je najdôležitejšie, že zavedenie normy prispeje k zníženiu znečistenia ovzdušia zo sektoru cestnej dopravy. Práve znečistenie ovzdušia je oblasťou, v ktorej sa najviditeľnejšie spája ochrana životného prostredia so samotnou ochranou zdravia obyvateľov. Len pre ilustráciu, Európska agentúra pre životné prostredie odhaduje, že znečistenie ovzdušia len v Európe ročne spôsobí predčasné úmrtie najmenej 1 200 detí a dospievajúcich. Zároveň má znečistenie ovzdušia vážne dopady na zdravie.