Nízke poistné sumy sú najčastejším problémom starších poistení bývania. Veľká väčšina maklérov sa stretáva s podpoistením nehnuteľností, ktoré si ľudia bežne neuvedomujú. Často to zistia až po poistnej udalosti, keď im poisťovňa nepokryje škody v plnej výške.
„Ak si niekto pred desiatimi rokmi kúpil byt za 100 000 eur, mal by vedieť, že dnes má jeho nehnuteľnosť približne dvojnásobnú hodnotu. Pokiaľ si za ten čas v poistnej zmluve na nehnuteľnosť ani raz neupravil výšku poistnej sumy a nezvýšilo sa mu poistné, znamená to, že v prípade poistnej udalosti mu poisťovňa vyplatí omnoho nižšiu sumu, akú možno očakáva,“ upozornil riaditeľ pre neživotné poistenie Jaroslav Krajňák.
Z najnovšieho prieskumu FINGO.sk vyplýva, že nejde o ojedinelý problém. S podpoistením nehnuteľností sa stretáva väčšina sprostredkovateľov. Až 82 % finančných maklérov za najčastejší problém starších poistných zmlúv označilo práve nízke poistné sumy. Ďalším problémom je, že klienti nemajú uzavreté komplexné poistenie, teda majú poistenú len nehnuteľnosť, ale nie domácnosť a zodpovednosť za škodu. Šesť z desiatich maklérov sa zároveň stretáva aj s tým, že klienti si byty či domy poistili len na výšku hypotéky, ale nie na hodnotu nehnuteľnosti.
V prípade vyššieho podpoistenia môžu ľudia od poisťovne dostať oveľa menej peňazí, ako budú reálne potrebovať. Najmä v prípadoch, ak je ich nehnuteľnosť podpoistená o viac ako 15 %. To je podľa odborníka obvyklá hranica, od ktorej poisťovne začínajú uplatňovať podpoistenie a krátiť poistné plnenie. V praxi to znamená, že ak napríklad na nehnuteľnosti, ktorá je poistená len na 50 % svojej aktuálnej hodnoty, vznikne škoda vo výške 10 000 eur, tak poisťovňa môže pristúpiť k tomu, že klientovi vyplatí len 5000 eur. Správne nastavenie poistnej zmluvy na nehnuteľnosť by sa malo kontrolovať najmenej každé dva až tri roky.