Luvly, švédska spoločnosť vyrábajúca mikroautomobily, sa pripravuje na výrobu malého, ultraefektívneho elektrického auta do mesta. Plánuje ho distribuovať do celého sveta pomocou prepravnej metódy plochého balenia, podobne ako iná slávna švédska značka IKEA.
Luvly odvodzuje svoj názov od LUV alebo „ľahkého mestského vozidla“. A to je aj produkt značky Luvly – malé autá určené na použitie v meste. Prvé vozidlo Luvly O, má špecifikácie, ktoré ho predurčujú, aby dokonale fungovalo v meste.
Celé vozidlo váži len 380 kilogramov
Čo je asi pätina ako štandardné osobné auto, a teda má za následok nižšie výrobné emisie. A jeho nízka hmotnosť znamená, že je oveľa efektívnejšie, so spotrebou energie rádovo 60 Wh/km, čo je asi dva- až štyrikrát lepšie ako „plnohodnotné“ elektrické autá. Táto nízka spotreba energie znamená, že Luvly potrebuje menšiu batériu. Navyše batériu tvoria dve samostatné jednotky, každá s hmotnosťou 15 kg a sú odnímateľné.
Takže, samozrejme, môžete pripojiť auto a nabiť ho. Čo však, ak parkujete na ulici a nemáte prístup k nabíjaciemu bodu? Batériu si môžete vziať so sebou do bytu a nabiť ju tam.
Malá batéria znamená aj rýchle nabíjanie
Na štandardnej európskej 220-230V zásuvke by sa každá batériová jednotka mala nabíjať asi hodinu. Nie je potrebná žiadna špeciálna nabíjačka ani vysokonapäťové zásuvky – stačí bežná zásuvka. Rýchle časy nabíjania a potenciálne možnosti výmeny batérií tiež dávajú vozidlu potenciál na využitie v rámci systémov zdieľania áut v mestách.
Napriek svojim malým rozmerom je auto stále schopné výkonov, ktoré sú pre vnútromestské úlohy najdôležitejšie. Jeho maximálna rýchlosť 90 km/h je možno trochu pomalá na medzištátnych cestách, ale vhodná na obchvaty miest. Jeho kufor pojme 267 litrov, a to by malo stačiť na nákup potravín.
A na záver
Luvly plánuje predávať Luvly O za približne 10 000 EUR. To je lacnejšie ako akékoľvek auto, ktoré nájdete, a ani nie oveľa drahšie ako nákladné bicykle vyššej kategórie. Ak sa nakoniec kvalifikuje na dotácie na elektromobily v rôznych regiónoch, ktoré sa nakoniec predávajú, cena by mohla byť ešte absurdnejšie nízka. Luvly hovorí, že jeho hlavná inovácia je vo výrobnom a montážnom procese, ktorý má v úmysle licencovať a umožniť výrobu rôznych automobilov pomocou rovnakých procesov.
Porovnanie IKEA nie je len o spoločnej krajine pôvodu, ale skôr o plánovanom spôsobe výroby a dopravy Luvly. Namiesto montáže áut v jednej centrálnej továrni a ich prepravy do celého sveta kompletne zmontovaných, Luvly je priekopníkom procesu, ktorý umožňuje prepravu dielov vozidiel v plochom balení. Na rozdiel od IKEA ich nezostaví koncový používateľ, ale preprava v plochom balení umožní, aby sa do jedného prepravného kontajnera zmestili diely potrebné pre celkovo 20 áut. V zloženom stave by sa tam vošli iba štyri.