Keď Tesla začala tento rok znižovať ceny, rozprúdila vlny po celom svete. Tesla teraz sľúbila, že pôjde ešte ďalej. Skupina Elona Muska je ochotná obetovať ziskovosť, aby podnietila dopyt po svojich modeloch, keď sa snaží dosiahnuť ambiciózne predajné ciele, ktoré by z nej do konca desaťročia urobili najväčšieho výrobcu automobilov na svete.
Ale prinúti znižovanie cien elektrického priekopníka ostatných, aby nasledovali jeho príklad? A povedie to k rýchlejšiemu rozšíreniu EV medzi spotrebiteľmi? Väčšina výrobcov automobilov zdôrazňuje, že nezníži ceny. Podľa Financial Times poukazujú na to, že zatiaľ čo Tesla má nové továrne na naplnenie a knihu objednávok na preriedenie, väčšina výrobcov nedokáže vyrábať modely batérií dostatočne rýchlo.
„Dopyt po našich produktoch je skutočne stabilný, prekvapivo vzhľadom na geopolitické nepriaznivé vetry a tarify,“ povedal Jim Rowan, generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Cars.
„Myslím si, že by sme urobili medvediu službu akcionárom, keby sme robili čokoľvek iné, ako udržiavanie cenovej disciplíny,“ povedal Rowan pre FT. „Neočakávame, že sa zapojíme do znižovania cien.“
Ford bol výnimkou, tento rok dvakrát znížil ceny svojho elektrického Mustangu Mach-E.
Generálny riaditeľ Jim Farley tento týždeň povedal, že spoločnosť v tomto roku znížila náklady na vozidlo o 5 000 dolárov, pričom zdôraznil: „Nechystáme sa znižovať ceny len preto, aby sme získali podiel na trhu.“
„Na trhu s elektrickými autami rastie konkurencia, čo by malo viesť k nižším cenám,“ povedala Elizabeth Connellyová, analytička Medzinárodnej energetickej agentúry. „Na trhu s elektromobilmi rastie počet nových účastníkov, predovšetkým z Číny, ale aj z iných rozvíjajúcich sa trhov, ktorí ponúkajú dostupnejšie modely. To zníži hlavne ceny a prinúti etablovaných výrobcov, najmä v Európe, znížiť sadzby, aby mohli konkurovať.