Desiatka finalistov, ktorá postúpila do záverečného kola, svoje projekty osobne odprezentovala pred odbornou porotou v Zážitkovom centre vedy Aurelium v Bratislave. Najúspešnejšie tímy v oboch súťažných kategóriách boli ocenené na Slávnostnom vyhlásení víťazov.
Študentské projekty, ktoré vyhrali: iFood a LeafPot
V kategórii Základné školy a osemročné gymnáziá si po víťazný vavrín prišiel tím iFood zo Základnej školy sv. Cyrila a Metoda v Košiciach. Ich projekt iFood – koniec dlhému čakaniu na obed, umožňuje vidieť žiakom aj učiteľom, aký dlhý rad ich čaká pred jedálňou. Vďaka tomuto zariadeniu žiaci nestrávia čas dlhým čakaním v rade, ale môžu ho využiť rozumnejšie. Odborná porota vybrala tento projekt kvôli jeho výnimočnosti, kreatívnemu spracovaniu a technickej vyspelosti.
„Sme veľká škola s veľkým množstvom žiakov, ktorí chodia pravidelne na obedy. Náš projekt vznikol kvôli potrebe riešiť problém dlhých radov pri výdaji stravy. Chceli sme im predísť. Projekt iFood sme pred jeho prihlásením do ENTER Programiády vyskúšali v našej škole. Monitoruje rad čakajúcich a informuje ďalších žiakov o situácii pred jedálňou. Dáva im možnosť rozhodnúť sa či sa postavia do radu alebo čas využijú zmysluplnejšie v triede. Náš projekt budeme naďalej používať a postupne ho vylepšovať. Vždy je predsa čo zlepšovať,“ vysvetlil vznik a používanie projektu učiteľ techniky na Základnej škole sv. Cyrila a Metoda v Košiciach, Peter Jurašek
V kategórii Stredné školy a gymnáziá patrí prvé miesto tímu Naturebits z Gymnázia sv. Jána Pavla II. v Poprade s projektom LeafPot. Ten odstraňuje zbytočné starosti z údržby rastlín a kvetov. Zariadenie dokáže automaticky monitorovať stav rastlín a riadiť ich zavlažovanie. V prípade potreby je možné sledovať rastliny aj na diaľku pomocou mobilnej aplikácie. Projekt má tiež vstavaný solárny panel, ktorý umožňuje zariadeniu pracovať nepretržite aj bez prístupu k elektrickej sieti.
„Veľa ľudí ma problém, že keď odídu na dovolenku, nemá sa im kto postarať o rastliny. Aj nám sa stalo, že nám rastlinky zomreli. Práve preto vznikol tento nápad - vytvoriť projekt LeafPot. Náš projekt zabezpečuje ideálne podmienky pre všetky druhy rastlín. Súčasťou projektu je kamera, ktorá rozpoznáva, aká rastlina je v kvetináči. Máme vytvorenú aj vlastnú databázu rastlín. Ľudia v nej nájdu informácie o konkrétnej rastline a dozvedia sa, čo rastliny potrebujú a ako sa o ne lepšie starať,“ vysvetlil svoj projekt študent Michal Mucha z Gymnázia sv. Jána Pavla II. v Poprade
Tímy mladých, šikovných ľudí boli ocenené nielen za svoje programátorské schopnosti, ale aj za kreativitu, inováciu a praktické využitie mikropočítača micro:bit. Títo nadaní programátori ukázali, ako môžu technológie meniť svet k lepšiemu.