Prekvapivé však je najmä to, ako sa zmenili preferencie v doručovaní zásielok. Zákazníci už nie sú ochotní čakať doma, kým im zazvoní kuriér, ale na vyzdvihnutie zásielok uprednostňujú odberné miesta.
Až 62 percent zákazníkov Slovak Parcel Service využíva vyzdvihnutie zásielky na odbernom mieste a 22 percent takýto spôsob doručenia uprednostňuje pred doručením na adresu. Vyplýva to z prieskumu 2muse pre Slovak Parcel Service. Podľa interných dát najväčšej slovenskej kuriérskej spoločnosti narástlo využívanie odberných miest v roku 2023 o 1426 percent oproti roku 2020.
„Na zvýšený záujem o kuriérske služby počas pandémie sme reagovali modernizáciou a investíciami do našej triediacej linky či rozvoja logistickej siete aj v podobe rozšírenia siete odberných miest. Zmena spotrebiteľského správania nám jasne ukazuje, že dnešný zákazník potrebuje časovú flexibilitu. Aj preto naše odberné miesta neustále rozširujeme po celom Slovensku a meníme ich názov z SPS Parcel Shopov na balíkovo,“ vysvetľuje Ján Ťurek, konateľ Slovak Parcel Service.
Balíkovo predstavuje najlacnejšiu cestu pre doručenie balíka na trhu, zároveň je to moderný a ekologický spôsob dovozu balíka, keďže kuriér na jednom mieste vyloží viac zásielok a nemusí ich doručovať priamo na adresu k príjemcovi.
Slováci si čoraz viac uvedomujú aj dôležitosť témy, akou je udržateľnosť, čo sa pri online nakupovaní prejavuje vo výbere lokálnych a udržateľných produktov, pokiaľ sú pre nich finančne dostupné. „Zvýšená cenová senzitivita zákazníkov smeruje predovšetkým k chytrému nakupovaniu s dôrazom na väčšie premýšľanie o nákupoch a takisto k starostlivejšiemu porovnávaniu ponúk. Preto sú potrebné užitočné služby, ktoré pomôžu zákazníkom zjednodušiť online nákup a predovšetkým správnym výberom obchodníka a produktu pomôžu ušetriť finančné prostriedky,“ hovorí Michal Buzek, šéf analytikov Heureka Group.
S dôsledkami pandémie a zmenou spotrebiteľského správania sa museli vysporiadať aj prevádzky s oblečením, ktoré zákazníci navštevovali osobne. „Zákazník zmenil svoje návyky, už netrávi toľko času v kamenných obchodoch ako kedysi. Snaží sa šetriť čas, preto musia byť z nášho pohľadu jeho návštevy čo najefektívnejšie. Dominantnú časť nášho obratu stále tvoria pobočky v nákupných centrách, približne tretina pochádza z e-commerce,“ opisuje situáciu Patrik Čanecký, konateľ LPP Slovakia, siete, ktorá združuje značky ako Cropp, Sinsay či Reserved. Práve kamenné prevádzky využívajú ich zákazníci najčastejšie na prebratie objednaného online tovaru