Európska únia, USA a Čína sa zaviazali uviesť v nadchádzajúcich rokoch do obehu desiatky miliónov elektrických vozidiel, ale pri plnení tohto plánu existujú vážne výzvy a prekážky. Upozorňuje na ne španielsky denník El País.
Čoraz častejšie vidíme elektrické vozidlá (EV) jazdiť aj po našich cestách. Predaj EV sa zvýšil, pričom elektromobily sa stávajú životaschopnou možnosťou pre čoraz viac ľudí. Dnes majú takmer všetci výrobcovia automobilov podiel aj na trhu elektrických vozidiel. A čo viac, úrady tieto vozidlá propagujú ako spôsob, ako riešiť klimatické zmeny a obmedziť znečistenie miest. Európska únia chce do roku 2030 na cestách aspoň 30 miliónov elektromobilov. Do rovnakého dátumu sa Spojené štáty snažia, aby polovica osobných áut predaných v krajine bola elektrická, kým Čína si stanovila cieľ 40 %.
Masové zavádzanie EV však stále naráža na veľké prekážky. Zatiaľ čo vysoké náklady na elektromobily, chýbajúca nabíjacia infraštruktúra a obmedzená autonómia auta sú často uvádzané ako najväčšie kamene úrazu, existujú aj ďalšie výzvy – vyplývajúce zo spôsobu výroby elektromobilov –, ktoré im tiež sťažujú prevzatie.
1. Grafit
V lítium-iónových batériách elektrických automobilov je záporný pól vyrobený z grafitu – jednej z foriem, v ktorých sa uhlík nachádza v prírode. Je to jediný materiál, ktorý sa na tento účel používa. „Uhlík je materiál, ktorý sa nezdá byť veľmi kritický. Je veľmi hojný v zemskej kôre,“ vysvetľuje Belén Sotillo, španielsky výskumník z Complutense University v Madride na oddelení fyziky materiálov. „Problém s batériami je v tom, že zabudovaný grafit sa musí spracovať. A väčšina spracovateľských závodov je v Číne.“ To je dôvod, prečo Európska únia zaradila grafit na svoj zoznam kritických materiálov spolu s lítiom, kobaltom, niklom a mangánom, ktoré sú tiež súčasťou batérie EV.
2. Lítium
Batérie EV sú vyrobené z lítia, ktoré sa na rozdiel od grafitu nachádza vo veľmi malom množstve. „Lítium je prvok, ktorý nie je v zemskej kôre príliš zastúpený, takže množstvo materiálu, ktorý možno získať na výrobu elektrických áut, je obmedzené,“ hovorí Sotillo. Geovedkyňa Hannah Ritchie z Oxfordskej univerzity v Spojenom kráľovstve spresnila čísla. Odhaduje sa, že na Zemi je 88 miliónov ton lítia, ale len 22 miliónov z nich je extrahovateľných.
3. Recyklácia batérie
Je tiež dôležité mať na pamäti, že batéria EV zaberá celý podvozok auta. A vydrží len asi 10 rokov. Keď príde čas ju vymeniť, začne sa recyklačná odysea. Félix Antonio López, výskumník zo španielskej Národnej rady pre výskum (CSIC), poukazuje na kľúčový fakt, že v recyklačnom závode sa batérie rozoberajú ručne, pretože stále neexistujú žiadne automatizované procesy.
4. Dodávka energie
Masové zavádzanie elektromobilov bude klásť väčšie nároky aj na elektrickú sieť. Problém spočíva v sile elektrickej siete. Ak by si každý poobede dobíjal auto pri špičkovej spotrebe, čo by bolo v princípe logické, nastal by veľký problém v prepravnej aj distribučnej sieti. Aby sme tomu zabránili, treba autá nabíjať cez noc. Aj tak by sa v scenári s miliónmi elektromobilov dali očakávať problémy v distribučnej sieti, ktorá sa týka stredného a nízkeho napätia.