Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Nová elektrická kráska: Solárne plachty či motor na baterky! Aká bude plavba s nulovými emisiami?

Nová elektrická kráska: Solárne plachty či motor na baterky! Aká bude plavba s nulovými emisiami?

Zdroj: vard design

Reklama
Logo Nový ČasLogo Nový Čas

Objavovať svet a pri tom neznečisťovať a nezaťažovať prírodu, to by si zrejme želal každý moderný cestovateľ. Zdá sa, že technológie, ktoré by to umožnili, sú už na dosah ruky, a kým sa skončí toto desaťročie, budú takéto výletné lode brázdiť moria okolo Európy.

Aspoň taká je predstava nórskych návrhárov, ktorí predstavili 135 metrov dlhú elektrickú krásku s nulovými emisiami. Pod výrazom Hurtigruten pozná nielen každý Nór, ale aj návštevník tejto prírodnými krásami bohatej krajiny systém lodného rozvozu pošty. Premáva na západnom pobreží plnom nádherných vyhliadok už od konca 19. storočia. Okrem dôležitých zásielok však ponúka aj prepravu cestujúcich a nádherné výletné plavby.

Krajina fjordov

Lodná doprava predovšetkým na veľkých lodiach so stovkami pasažierov je však energeticky mimoriadne nákladná a je aj veľkým znečisťovateľom. V Nórsku si však myslia, že tento problém sa najmodernejšími technológiami dá vyriešiť.

Firma Hurting­ruten preto predstavila plán svojej výletnej lode, ktorá by mala po prvý raz vyplávať už v roku 2030. Bude mať nulové emisie a na palube dokáže ubytovať až 500 cestujúcich v 270 kabínach a stočlennú posádku.

Loď s dĺžkou 135 metrov bude mať 50 metrov vysoké zasúvacie plachty pokryté solárnymi panelmi. Pohon bude kombinovaný, pričom okrem 60-megawattovej batérie by mala využívať aj veternú technológiu. Počas pobytu v prístave sa lodná batéria bude nabíjať z obnoviteľných zdrojov a jej úroveň sa bude zobrazovať priamo na trupe lode.

Unikátne plachty

Veľkou výzvou boli pre konštruktérov plachty s jedinečnými riešeniami, aké sa na dnešných výletných lodiach zatiaľ nepoužívajú. Tri zaťahovacie, autonómne krídlové plošiny so solárnymi panelmi majú plochu 1500 m² a ich celková veterná plocha je 750 m². Pri plnom roztiahnutí dosiahnu maximálnu výšku 50 m. Počas polárneho dňa bude loď môcť využívať slnečnú energiu 24 hodín denne.

Efektívnosť pohybu a správne manévrovanie zabezpečí umelá inteligencia i zaťahovacie trysky. Aby sa znížil odpor pod vodou, pripravujú v Nórsku riešenia, ktoré lodi umožnia ‚surfovať‘ na vzduchových bublinách.

Vyberáme pre Vás niečo viac

Súvisiace