Krajina fjordov
Lodná doprava predovšetkým na veľkých lodiach so stovkami pasažierov je však energeticky mimoriadne nákladná a je aj veľkým znečisťovateľom. V Nórsku si však myslia, že tento problém sa najmodernejšími technológiami dá vyriešiť.
Firma Hurtingruten preto predstavila plán svojej výletnej lode, ktorá by mala po prvý raz vyplávať už v roku 2030. Bude mať nulové emisie a na palube dokáže ubytovať až 500 cestujúcich v 270 kabínach a stočlennú posádku.
Loď s dĺžkou 135 metrov bude mať 50 metrov vysoké zasúvacie plachty pokryté solárnymi panelmi. Pohon bude kombinovaný, pričom okrem 60-megawattovej batérie by mala využívať aj veternú technológiu. Počas pobytu v prístave sa lodná batéria bude nabíjať z obnoviteľných zdrojov a jej úroveň sa bude zobrazovať priamo na trupe lode.
Unikátne plachty
Veľkou výzvou boli pre konštruktérov plachty s jedinečnými riešeniami, aké sa na dnešných výletných lodiach zatiaľ nepoužívajú. Tri zaťahovacie, autonómne krídlové plošiny so solárnymi panelmi majú plochu 1500 m² a ich celková veterná plocha je 750 m². Pri plnom roztiahnutí dosiahnu maximálnu výšku 50 m. Počas polárneho dňa bude loď môcť využívať slnečnú energiu 24 hodín denne.
Efektívnosť pohybu a správne manévrovanie zabezpečí umelá inteligencia i zaťahovacie trysky. Aby sa znížil odpor pod vodou, pripravujú v Nórsku riešenia, ktoré lodi umožnia ‚surfovať‘ na vzduchových bublinách.