Čerstvé vajcia si podľa prieskumov kúpi aspoň raz ročne 9 z 10 slovenských domácností, no spravidla ich kupujú aj viackrát mesačne. Priemerná domácnosť tak spotrebuje 444 vajec za rok, tie viacčlenné dokonca až 613.
Čísla hovoria za všetko
Lidl sa preto rozhodol predávať od 12. júna čerstvé vajcia privátnej značky oveľa lacnejšie. Zákazníci tak ušetria desiatky eur ročne! „Znížili sme cenu všetkých balení vajec našej značky bez ohľadu na typ chovu, veľkosť a počet kusov v balení. Nejde pritom o akciovú ponuku, ale o ďalšie rozšírenie počtu dlhodobo zlacnených výrobkov z nášho sortimentu,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za nákup a marketing.
Zníženie cien sa pohybuje v rozpätí od 8 % pri desaťkusovom balení čerstvých vajec z voľného výbehu (z 3,49 na 3,19 €) až po 25 % pri „desiatkach“ veľkosti „L“ z podstielky (z 3,59 na 2,69 €). Pritom sa Lidl už dávno zaviazal, že do konca obchodného roka 2025 bude pod vlastnými značkami predávať čerstvé vajcia výlučne z udržateľných chovov. Tento záväzok sa týka aj vajec použitých vo výrobkoch privátnych značiek Lidla. Pre zaujímavosť, práve takéto vajcia mali v zložení výrobkov v kalendárnom roku 2022 podiel až 90 %.
Ďalší člen zoznamu „Dlhodobo zlacnené“
Spotreba mliečnych výrobkov na Slovensku je priemerne 189 kg na osobu a rok. Za ostatné obdobie dokonca narástla asi o 20 kg ročne, no stále nedosahuje odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie, t. j. 220 kilogramov na osobu a rok. Najväčší podiel na predaji mliečnych výrobkov má však mlieko. Podľa prieskumov sa nachádza v každom druhom nákupnom košíku rýchlo obratového tovaru. Práve v čase, keď mnoho domácností rieši, ako čo najvýhodnejšie nakúpiť, Lidl znižuje cenu trvanlivého mlieka (plno- i polotučného) a tiež čerstvého plnotučného mlieka vlastnej značky Pilos.
„V zahraničí uprednostňujú zákazníci čerstvé mlieko, na Slovensku je však až štyri pätiny predaného mlieka trvanlivé. Vo všeobecnosti sa najviac predáva polotučné trvanlivé a najčastejšie našej značky Pilos. Ročne sa v Lidli predá viac ako 100-tisíc ton mlieka a mliečnych výrobkov, pričom ich u nás nakupuje deväť z desiatich slovenských domácností. Preto sme sa rozhodli dlhodobo znížiť ceny nášho mlieka. Zákazníci tak ušetria každým nákupom,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ spoločnosti Lidl Slovenská republika, zodpovedný za nákup a marketing.
Úspech domácich producentov
Lidl uprednostňuje dlhodobú spoluprácu, a to aj v prípade dodávateľov mlieka a mliečnych výrobkov, avšak vždy hľadá aj nové možnosti. Zároveň platí, že ak dodávateľ ponúka vysokú kvalitu, výhodnú cenu a disponuje dostatočnými množstvami, má možnosť uplatniť svoje výrobky aj v zahraničných predajniach Lidl. Slovenským výrobcom mlieka a mliečnych výrobkov sa takto otvorili zahraničné trhy, patria k nim napr. firmy Tatranská mliekareň, AgroTami, Havran, Milsy či Agrofarma.
Sympatické štatistiky
Počas roka 2022 zaplatil diskont domácim výrobcom a pestovateľom viac ako pol miliardy eur v nákupných cenách. Títo dodávatelia totiž pre Lidl dodali tovar v hodnote 435 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 17 %. O ďalších 83 miliónov eur sa postaral export slovenských výrobkov na pulty zahraničných Lidl predajní. Slovenskí potravinári teda od Lidlu zinkasovali takmer 520 miliónov eur.