Podľa odborníkov zrejme zlyhal trup z uhlíkových vlákien. V prípade, že povolil, smrť nastala okamžite. Došlo k implózii, pri ktorej boli steny ponorky aj so všetkým vnútri zlisované extrémne rýchlo veľkým tlakom, ktorý na ne pôsobil zvonka. Rýchlosť implózie je v takýchto podmienkach vyššia ako rýchlosť nervového signálu v tele človeka. Posádka tak zomrela bez toho, aby niečo cítila. V jednej milisekunde žili a v ďalšej milisekunde boli mŕtvi. Nečakala ich tak pomalá smrť udusením v temnote. Zvuky, ktoré boli zachytené v priebehu týždňa, totiž nepochádzali z ponorky.
Implózia nastala už v nedeľu hodinu a 45 minút po tom, čo sa ponorka vydala na misiu a nachádzala sa v blízkosti vraku Titanicu. Podmorský robot objavil jej trosky približne 500 metrov od provy (prednej časti) Titanicu. To tiež vylučuje teóriu, že k deštrukcii trupu ponorky došlo po náraze do vraku. Pátrači objavili päť častí, ktoré bolo možné identifikovať - medzi nimi je spodný rám, ktorý ponorka používala na potápanie a ktorý sa dal v prípade núdze odhodiť, a zadný kryt trupu tvarovaný pre lepšie hydrodynamické vlastnosti. Samotný trup ponorky bol rozdrvený na malé časti a podobný osud zrejme postihol aj posádku.
Čo je implózia?
Jednoducho povedané, ide o opak explózie. Pri nej dochádza k výbuchu smerom von, pri implózii smerom dovnútra. Najčastejšie ju spôsobuje pretlak z vonkajšieho prostredia. V tomto prípade je to obrovský tlak vody. Na morskej hladine je tlak zodpovedajúci jednej atmosfére, v hĺbke 3 800 metrov je to 380 atmosfér - čiže 380-násobok tlaku, ktorý pôsobí na plavca na hladine. Je to, akoby na malú ponorku dlhú 6,7 metra pôsobila hmotnosť celej Eiffelovej veže, ktorá predstavuje viac ako 10 000 ton.