Teoreticky sa môže stať, že ho budú otvárať aj skôr. Zároveň sa pre infláciu cena nových diaľnich výrazne zvyšuje - narásť by mala približne o 700 miliónov eur. Zo zverejneného dokumentu vyplýva, že v roku 2026 by mohli otvárať obchvat Ružomberka (úsek Hubová – Ivachnová) a okolo roku 2030 diaľnicu na Kysuciach známu pod označením D3.
Z pohľadu Národnej diaľničnej spoločnosti sa nachádzajú v harmonograme viaceré prioritné ťahy – dobudovanie diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou, ťah D3 a spojnica R4, teda Via Carpatia. „Všetko sú to medzinárodné záväzky SR alebo ťahy, ktoré sú nevyhnutné na rozvoj obchodu,“ uviedol Stanislav Beňo.
Nedá sa to povedať paušálne
Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a dopravný analytik
- V prípade, že všetci urobia to, čo majú a zrýchlia sa procesy vrátane stavebných povolení, verejného obstarávania a Národná diaľničná spoločnosť bude robiť to, čo má, tak je ten harmonogram realistický. Ale bavíme sa o D1 z Bratislavy do Košíc. Čo sa týka zvyšku, museli by sme sa baviť o jednotlivých úsekoch, paušálne sa to nedá povedať, lebo sú tam rôzne riziká. E4 smerom do Poľska chýba asi 60 kilometrov, takže realisticky to je asi rok 2034. D3 na 2032 môže sedieť, ale potom sú tam diskutabilné ďalšie úseky. Pri R6 tam nie je ani čiara, takže v žiadnom prípade do roku 2032. Nedá sa to teda určiť paušálne, musíme si rozobrať každú jednu diaľnicu a rýchlostnú cestu.