Psychológovia každý rok upozorňujú, že za zlé známky by sme deti nemali trestať a už vôbec nie fyzicky. Ale aj rôzne zákazy či odopieranie toho, po čom deti túžia, môže byť z výchovného hľadiska kontraproduktívne. Rodič takto nedosiahne nič, prehnanou kritikou a výčitkami môže však poškodiť duševné zdravie svojho dieťaťa a znížiť jeho sebavedomie.
Podľa psychologičky Anny Pittnerovej je vysvedčenie výsledkom desaťmesačného úsilia dieťaťa, rodič by sa mal teda o dieťa zaujímať 10 mesiacov, mal by vedieť, čo robí dieťaťu problém, nie ho zrazu na konci školského roka potrestať. Za mnohé problémy môže ešte aj dnes covid a skutočnosť, že žiaci boli dlhé mesiace zavretí doma. „Áno, covid nám narobil veľa zla, aj pokiaľ ide o duševné zdravenie detí,“ vraví Pittnerová.
Psychológ Marek Madro upozorňuje na to, že COVID-19 spôsobil na duševnom zdraví mladých veľa škôd. „Naše skúsenosti z liniek pomoci a z krízových služieb poukazujú na fakt, že počas týchto dvoch náročných rokov, v ktorých čelíme pandémii COVID-19, vojne na Ukrajine, environmentálnym a energetickým krízam, tragédiám, v ktorých prišli o život nevinní mladí ľudia, a silnej polarizácii spoločnosti, sa výrazne zhoršil stav duševného zdravia, a to najmä u mladých ľudí, ktorí sa nachádzajú v citlivom a zraniteľnom veku,“ vraví. Podľa neho išlo o veľmi veľké zmeny v najcitlivejšom období mladého človeka, ktoré ovplyvnili jeho prežívanie a najmä stav duševného zdravia.
5 rád, ako zvládnuť zlé vysvedčenie
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na Karpatskej ulici v Košiciach
1. Problém neriešiť hneď v daný deň, ale pozrieť sa naň s odstupom času.
2. Primerane analyzujte problém. Výsledkom čoho sú zlé známky?
3. Vyhnite sa kritike, hodnoťte samotný výkon a nezovšeobecňujte - zlé známky na vysvedčení ešte neznamenajú, že dieťa je neschopné a nič nedokáže v budúcnosti.
4. Hľadajte pozitíva a oceňte dieťa za niečo - napríklad, že takúto ťažkú životnú situáciu zvládlo, že sa vám nebálo povedať pravdu o známkach a pod.
5. Dajte dieťaťu najavo, že ho máte radi a podporujete ho bez ohľadu na výkon a známky. Priebežne pestujte vzájomný vzťah.
1. Buďte pre nich bezpečím a istotou.
2. Dieťa prijímajte aj s chybami - dokonca aj pri zlom vysvedčení.
3. Nesúďte dieťa, ak sa vám zdôverí, že niečo spravilo - pomôžte mu problém vyriešiť.
4. Zaujímajte sa o deti, ale nie z pohľadu výkonu - aká známka bola v škole, koľko chýb si urobil/urobila v písomke, koľko si odbehla km na tréningu, pretože aj toto v nich vyvoláva pocit, že ich hodnota je spojená iba s výkonom a vtedy majú cenu.
5. Zaujímajte sa o to, ako sa majú, a nedajte sa odradiť odpoveďou „dobre“, dopytujte sa, ale citlivo a so skutočným záujmom - aký bol ten deň, vďaka čomu bol taký, ako sa cítia...
6. Nebuďte dokonalí rodičia, ukážte aj svoje vlastné chyby, zlyhania a ťažkosti, pretože tak dávate svojim deťom vzor k tomu, že o všetkom sa dá hovoriť a všetko sa dá riešiť, ak na to nezostaneme sami.