Je to podľa nich však len jeden z možných nástrojov, ktorý musí byť doplnený aj inými opatreniami. Z ministerstva uviedli, že odborná diskusia je len v začiatkoch a treba systém nastaviť tak, aby dostali zdravotnú starostlivosť bez výnimky všetci pacienti. „Zmena poplatku by si však vyžadovala novelu zákona a tá sa v tomto volebnom období už realizovať nebude,“ skonštatovali.
Odborníci súhlasia
K zavedeniu poplatkov sa prikláňa aj primár Univerzitnej nemocnice v Bratislave Jakub Hložník. „Urgent sa skutočne zneužíva. Tie poplatky by asi odradili práve tých, čo tie služby zneužívajú,“ dodáva s tým, že skutočne chorí ľudia by tento poplatok neplatili.
Podľa Dušana Zachara z inštitútu INEKO by sa mali zaviesť regulačné poplatky, aby pacienti zbytočne nenavštevovali lekárov a zdravotnícke zariadenia. Poplatky by podľa neho mali byť odstupňované podľa toho, či niekto prišiel k poskytovateľovi s neadekvátnym zdravotným problémom, alebo bola návšteva odôvodnená.
„Takisto by sa dala návšteva urgentu v určitých prípadoch podmieniť napríklad kontaktovaním odborného call centra, kde by pacient vedel byť správnejšie nasmerovaný k tomu-ktorému typu zdravotnej starostlivosti. Ak by napríklad pacient pred návštevou urgentu, ak, samozrejme, nejde o stav ohrozujúci život, nekontaktoval call centrum, tak by platil viac,“ vysvetlil pre Nový Čas.