Často sú zneužívané
Peter Visolajský, predseda Lekárskeho odborového združenia
Štatistiky hovoria, že slovenské centrálne príjmy a pohotovosti sú najviac vyťažené v Európe a máme rovnako najviac návštev pacientov na jedného lekára. Hovorí to o tom, že urgenty aj pohotovosti sú zneužívané a opatrenie, ktoré by to mohlo vyriešiť, by boli vyššie poplatky. Nejde o to, aby sme odradili ľudí, ktorí potrebujú pohotovosť a urgent, títo pacienti neplatia, ale ide o poplatky pre pacientov, ktorí urgent zneužívajú. Pacient, ktorý príde s nezávažnou vecou, by mal mať nejaký poplatok, pacienti vo vážnom stave ani dnes poplatok neplatia, ani by to nebolo správne. Dnešné výšky poplatkov sú také malé, že to nemá efekt, ktorý by pomáhal triediť pacientov.
Netreba ísť hneď na urgent
Elena Marušáková, viceprezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov
Ak je stav urgentný, tak je správne, aby pacient alebo príbuzný pacienta zavolal záchrannú službu v prípade urgentných vecí, ktoré neznesú odklad. Ak znesie odklad, nastáva otázka, či je naozaj potrebné navštíviť urgent. Myslím si, že v dnešnej dobe si veľa všeobecných lekárov vytvára veľmi úzke vzťahy so svojimi pacientmi a mala by prísť aj možnosť priamej komunikácie medzi nimi, ako je to v iných štátoch, pričom lekár by im vedel alebo mohol poskytovať príslužby. Na Slovensku máme k dispozícii aplikáciu, ktorá umožňuje online komunikáciu s lekármi, takže ak majú pacienti pochybnosti a nevedia vyhodnotiť zdravotný stav, tak majú k dispozícii produkt, ktorý im pomôže vyhodnotiť, či ide o urgentný stav.