„Štyri nové lode predstavujú obrovský míľnik, najmä z pohľadu moderných technológií, ktoré prinášajú. Lode podporia cestovný ruch v regióne. Navyše prinášajú výhody aj miestnym obyvateľom, keďže kompy zabezpečia častejšie prejazdy medzi brehmi, takže sa očakáva zníženie premávky vozidiel a emisií okolo Balatonu,“ povedal generálny riaditeľ plavebnej spoločnosti BAHART, pre ktoré lode vyrobili, Gábor Veigl.
„Cez kanál Sió sme museli prepravovať plavidlá v demontovanom stave pre 24 nízkych mostov. Po ceste sme tiež museli prekonať dve plavebné komory a jedno vzdúvadlo, kde museli prekonať nadmorskú výšku 16 metrov. Celková dĺžka plavby je 393 km,“ prezradil Marián Molnár zo spoločnosti, ktorá mala na starosti prepravu.
Moderné kúsky
Kompy s dĺžkou 45 metrov a šírkou 11 metrov prepravia 24 vozidiel, 30 bicyklov a 120 cestujúcich. Katamárany, ktoré sú tiež široké 11 metrov a dlhé 35 metrov, môžu naraz prepraviť 350 pasažierov medzi pobrežiami. Sú schopné prepraviť aj 35 bicyklov.
„To bol dôležitý aspekt pri ich objednávaní, keďže počet cykloprejazdov sa každým rokom zvyšuje. Katamarány budú premávať po prioritných trasách, na ktorých môže byť od plavebnej sezóny 2024 vytvorený hustejší cestovný poriadok,“ uviedli zo spoločnosti. Dokopy za lode dali 15,4 milióna eur.
Kompa
- Dĺžka: 45,00 m
- Šírka: 11,40 m
- Max. ponor: 1,35 m
Katamarán
- Dĺžka: 34,85 m
- Šírka: 10,90 m
- Max. ponor: 1,7 m