Nórsky úrad na ochranu údajov nariadil americkej technologickej spoločnosti Meta, materskej spoločnosti Facebooku a Instagramu, aby v Nórsku prestala používateľom zobrazovať personalizované reklamy na základe ich online aktivity a odhadovanej polohy. Podľa príkazu, ktorý získal portál Politico, spoločnosti Meta ho poslali 14. júla a zákaz začne platiť od augusta.
Reklamná prax spoločnosti Meta na Facebooku a Instagrame v súčasnosti zahŕňa „spracovávanie veľmi súkromných a citlivých osobných údajov prostredníctvom veľmi neprehľadných a rušivých operácií monitorovania a profilovania“, napísala nórska agentúra Datatilsynet.
Zákaz takzvanej behaviorálnej reklamy bude trvať tri mesiace od 4. augusta. Facebook a Instagram budú smieť ľuďom zobrazovať prispôsobené reklamy, ale len na základe informácií, ktoré o sebe sami uviedli vo svojich profiloch. Ak Meta nebude nariadenie dodržiavať, bude jej hroziť denne pokuta jeden milión nórskych korún.
Dočasný zákaz by mohli zrušiť, ak Meta nájde spôsob, ako legálne spracúvať osobné údaje a poskytnúť používateľom právo odmietnuť cielenú reklamu založenú na sledovaní, uvádza sa v príkaze.
Obmedzenie prichádza po tom, ako Súdny dvor Európskej únie 4. júla rozhodol, že Meta nezákonne zhromažďuje údaje ľudí na účely cielenia reklamy bez ich výslovného súhlasu a na základe „oprávneného záujmu“ firmy.