Sociálne siete patria medzi hlavné mediálne kanály politikov, cez ktoré sa snažia pred voľbami zaujať svojich voličov. To, čo sa na nich deje, dlhodobo monitoruje agentúra New School Communication.
„Interakcie zahŕňajú lajky, srdiečka, komentáre, prípadne počet videní, zdieľaní, to všetko obsahuje to číslo, ktoré je uvedené pri politikoch či jednotlivých stranách. Neznamená to však, že sa počítajú len pozitívne veci, čiže nehovoríme o obľúbenosti politikov, ale o tom, aký záujem vyvolali,“ hovorí za agentúru expert na sociálne siete Gabriel Tóth.
Viac peňazí nezaručuje úspech
Najrozšírenejší je na Slovensku facebook a medzi politikmi je tam jednotkou šéf Smeru Robert Fico nasledovaný Milanom Uhríkom z Republiky a jeho verejne neznámym kolegom Tomášom Špačkom. Pri stranách má najviac interakcií OĽaNO a priatelia, striebro patrí Smeru a tretie miesto KDH.
Podľa Tótha umiestnenie však nezodpovedá tomu, koľko peňazí jednotliví politici do toho naliali. „Ak niekto príspevkom vyvolá emóciu, kontroverziu, tak mu to pomáha,“ dopĺňa s tým, že na reklamu míňali za posledné tri mesiace najviac financií Peter Pellegrini (11 750 €), predseda KDH Milan Majerský (11 370 €) a šéf progresívcov Michal Šimečka (8 736 €).
Politici sa v posledných rokoch začali hrnúť aj na instagram a tu je poradie úspešnosti celkom iné. Parlamentných politikov svojimi číslami výrazne a dlhodobo valcuje prezidentka Zuzana Čaputová. „Na základe počtu interakcií by sme ju pokojne mohli nazvať aj najlepšou politickou influencerkou,“ hovorí Tóth. Rozdiely úspešnosti medzi jednotlivými platformami sú najmä o tom, aká cieľová skupina ich používa. Strana Hlas sa k výsledkom nevyjadrila.