Podmienkou však je, že musel byť poistený?
Nie. Na tento prípad sa poistenie nevzťahuje, toto je vis maior, tzv. vyššia moc. Strata batožín, zanechané veci na pláži počas evakuácie a úteku, toto všetko sú veci v rámci vis maior špecifi kované v zákone.
Čo ľudia, ktorí ešte len majú nastúpiť na zájazd?
V tomto prípade sa cestovné kancelárie striktne riadia nariadeniami miestnych autorít. Na Rodose je momentálne krízový štáb a ten určuje, ktorá oblasť je bezpečná a môže poskytovať služby. A potom definujú oblasti, ktoré sú uzatvorené pre cestovný ruch alebo majú obmedzené služby. Cestovky sa prispôsobia a do týchto oblastí budú zájazdy zrušené.
Čo bude nasledovať?
Cestovná kancelária ponúkne klientom náhradné riešenie. Môže zmeniť termín alebo destináciu. Ak klient s ponukou nesúhlasí, zájazd sa defi nitívne zruší a klientovi cestovná kancelária vráti peniaze v plnej výške. Do oblasti, ktorá poskytuje služby a je otvorená, sa cestovať bude a nie je tu dôvod na bezplatné storno.
Nemôžu cestovné kancelárie samy vyhodnotiť situáciu a zrušiť zájazdy do oblastí, kde horí?
Toto je veľmi tenký ľad. Pokiaľ by cestovná kancelária sama vyhodnotila situáciu ako rizikovú a zrušila by zájazd všetkým 189 klientom, ktorí mali letieť, hrozila by jej žaloba za to, že zrušila zájazd ľuďom, ktorí cestovať chceli. Tí by mali dôkaz, že hotel fungoval, poskytoval služby, letisko prijímalo a neboli žiadne obmedzenia ani zákazy. Cestovka nemôže rozhodovať sama, ale riadi sa rozhodnutiami kompetentných orgánov, v tomto prípade sú to zložky, ktoré fungujú na Rodose. Ak je hotel pripravený poskytovať služby, peniaze nevráti.
Neriadite sa teda odporúčaniami ministerstva zahraničných vecí, či do nejakej oblasti necestovať?
To ešte nie je zákaz. Musí vyhlásiť zákaz, až to je pre nás zaväzujúce. Takýto zákaz zatiaľ nepadol.
Ako majú postupovať ľudia, ktorí museli predčasne ukončiť dovolenku?
Mali by kontaktovať cestovnú kanceláriu. Možno tak urobí sama, ale je dobré, aby sa klienti cestovke ozvali.