Prevažnú časť sa plavil na nákladných lodiach po Dunaji, pričom mu najviac prirástol k srdcu remorkér Šturec. Ten je najstaršou existujúcou loďou na Slovensku (bol vyrobený ešte v roku 1937). Počas rokov v útrobách strojovne bol Stanislav svedkom úsmevných aj tragických udalostí. Svoju prácu však vždy miloval a pri prechádzke po remorkéri má aj 33 rokov po odchode do dôchodku úsmev na perách.
Stanislav Drdoš (75) pracoval pre spoločnosť Dunajplavba od roku 1961. Ako sám hovorí, robiť na rozbúrených vodách bol už od mladosti jeho veľký sen. „Vtedy som bol plný sily a túžby. Chcel som sa dostať do krajín, kam sa iný nedostane. Preto som na loď išiel,“ povedal nesmierne vitálny dôchodca.
Nový Čas sa s ním stretol na remorkéri Šturec, ktorý je aj vďaka nemu najstaršou zachovanou loďou na Slovensku. Práve tu prežil pán Drdoš väčšinu profesijného života – vyše 20 rokov – ako strojník. Počas dlhých rokov bol však aj námorníkom.
„Dunajplavba mala 70 riečnych a 7 námorných lodí. Takmer na všetkých som sa niekedy plavil. Dunajský systém bol taký, že jedna cesta trvala 4 - 6 týždňov. Na mori je však minimálny pobyt 6 mesiacov. Napríklad 20. decembra mi prišiel telegram a preč som bol až do 8. júna. Samozrejme, bolo pre mňa ťažké nebyť tak dlho s rodinou, no bral som to skoro ako vojenskú povinnosť. Žena to našťastie vydržala, už sme spolu 50 rokov,“ pochválil sa hrdý námorník.
Extrémne podmienky
Najväčšiu časť života strávil na remorkéri Šturec v strojovni. Na mieste, kde vládnu piesty, valce, hluk a kde bolo niekedy aj 45 stupňov. Napriek extrémnym podmienkam spomína na prácu s láskou a miestnosť ešte stále pozná ako vlastné topánky. „Je to moje kráľovstvo, mohol by som vám o tejto miestnosti rozprávať celé hodiny. Loď bola v podstate riadená zo strojovne, bohužiaľ, dnes už sa komponenty na renováciu nedajú nikde zohnať. Motory mali spotrebu 180 l nafty na hodinu. V tej dobe to bolo normálne, ruská nafta bola veľmi lacná. Slúžilo sa 12 hodín, od 3.00 hod. rána do 15.00 poobedia alebo naopak. Nič pre spáčov,“ vraví s úsmevom. Na Šturci, ale aj na iných lodiach preplával po Dunaji tisíce kilometrov z Rumunska až do Nemecka. Okrem strojovne pôsobil aj ako radista.