Zažil aj smrť kolegov
Ako jeden z mála sa dostal z rieky aj na more, najďalej bol v severnej Afrike. „Často na mňa prišla celková vyčerpanosť, kolísanie lode pôsobí na kĺby a psychiku. Nemôžete sa ani oprieť, lebo všetko sa s vami kýve. Keď dorazíte do prístavu, musíte sa učiť doslova nanovo chodiť,“ spomína. Na mori podľa vlastných slov zažil veci, ktoré by iných navždy odrovnali.
„V noci pri plavbe z Limasolu do Bejrútu nás chytila extrémna búrka. Loď sa tak kývala, že som videl striedavo hviezdy a vodu. Myslel som, že nám odbíja posledná hodina. No a vtom nám zrazu prišiel povel, že niekto musí vyjsť von na palubu, keďže sa rozsypali batérie. Keď sa lúh z batérií zmieša s morskou vodou, vznikne šmýkačka. Vyšiel som teda zo strojovne, zavolal som aj kolegu a spoločne sme sa potácali na palube. Zrazu ma ovalila vlna, spadol som na zem. Musel som sa zorientovať, nič som nevidel. Nejako sa nám podarilo batérie, ktoré boli uvoľnené, pozbierať. Bola to nočná mora, neviem, ako som to vôbec prežil,“ spomína Drdoš, ktorý má aj pri tejto príhode nostalgický úsmev na perách. Často však bol aj svedkom tragických udalostí.
Pri nich zomreli jeho kolegovia, ktorí vypadli z lode. „Sú to hrozné veci, to vám poviem,“ podotkne. Službu ukončil v roku 1990, ktorý bol aj umieračikom pre mnohé lode spoločnosti Dunajplavba. V šrote mal skončiť aj remorkér Šturec. „Bolo len veľkým šťastím, že sa v tom čase pokazila jedna iná loď a Šturec ju musel zastúpiť. Vydržal ešte ďalších 30 rokov, no bol v podstate len skladiskom,“ vraví.
Potom prišla éra zaťatých bývalých lodníkov, ktorí si spolu s Drdošom povedali, že loď zachránia. V roku 2013 bola vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku a postupne je aj vďaka Slovenskému technickému múzeu (STM) renovovaná. Tam pracuje Drdoš ako sprievodca pri výstave 100 rokov Dunajplavby.
História plavidla
- Šturec vyrobili v roku 1937, keď ho spolu s ďalšími dvoma sesterskými plavidlami postavili v komárňanskej lodenici. Vtedy niesol názov Štúr.
- Bol postavený ako slávny Titanic, a to nitovanou technológiou, ktorá sa v súčasnosti už nepoužíva.
- Počas bombardovania rafinérie Apollo 16. júna 1944 Štúra zasiahla bomba a plavidlo kleslo na dno.
- Poškodenú loď neskôr vytiahli z vody a v roku 1952 zrekonštruovali. Loď skrátili a jej názov zmenili na Šturec.
- Dvojmotorový Šturec plnil úlohu vlečného remorkéra, pričom brázdil Dunaj na celom jeho splavnom úseku.
- V roku 1984 stratili Šturec aj ďalšie plavidlá svoj účel a boli vyradené.
- 30 rokov bol vyviazaný v severnom bazéne Zimného prístavu a chátral.
- V roku 2013 bol vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku a postupne renovovaný vďaka STM.
- STM prišlo s myšlienkou vytvorenia múzea lodnej dopravy. Vzniknúť by malo práve v areáli Zimného prístavu.