Zastavme korupciu: Súkromníkovi potečú desiatky miliónov navyše
Na Slovensku funguje mýtny systém od roku 2009, keď ho objednal štát, aby vyberal peniaze za prechod diaľnicami od nákladných áut. V tom čase bola k dispozícii aj cenová tabuľka, ktorá uvádzala výdavky na celý čas trvania zmluvy - do roku 2021 až 2022, keďže došlo k omeškaniu. Výdavky na posledný rok fungovania podľa pôvodnej zmluvy z čias ministra dopravy Ľubomíra Vážneho zo Smeru boli približne 40 miliónov eur. Vlani však NDS dohodla so SkyTollom predĺženie zmluvy o ďalšie roky s tým, že vybavila 40% zľavu.
Tento rok nás to teda bude stáť 63 miliónov eur a budúci rok 67 miliónov eur bez DPH. Zastavme korupciu sa pýta, ako je možné, že napriek zľave ide o vyššiu sumu, ako mala byť zaplatená podľa pôvodnej zmluvy. „Pretože NDS zmenila cenové tabuľky a aktuálne vychádza nie z posledného roka 2022, ale ako základ si zvolila cenu prvého roka, keď boli náklady na mýto najvyššie, pretože zohľadňovali aj jeho vybudovanie,“ opisujú svoje zistenia. „Znamená to, že tento aj budúci rok zaplatí štát SkyTollu nie menej, ale, naopak, o desiatky miliónov eur viac, ako mal platiť pôvodne.
Aktuálne vedenie NDS tak pri zľave za mýto zavádzalo a nenapĺňa ani programové vyhlásenie vlády Ľudovíta Ódora. To hovorí o výraznom poklese nákladov na mýto,“ dodáva Zastavme korupciu. Už roky sa diskutuje o tom, že zmluva s firmou SkyToll je nevýhodná a štát sa snažil o zníženie cien a náhradné riešenie výberu mýta. To sa však dodnes nepodarilo napriek tomu, že NDS odštartovala súťaž ešte pred dvoma rokmi.