Diaľničiari: Ide o nezmyselné porovnávanie, robíme, čo sa dá
Zmluvu so SkyTollom dohodujú manažéri Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá sa bráni, že nákladovosť mýtneho systému má výrazne klesnúť, pričom suma 40 miliónov eur za výber mýta, ktorá je v cenovej úrovni roka 2009, nepredstavuje reálnu výšku nákladov v roku 2022. „Je to ekonomický nezmysel. Dochádza k nezmyselnému porovnávaniu, pretože prepočítavať konverzným kurzom je nezmyselné. Z verejne dostupných materiálov k zmluve k elektronickému mýtnemu systému je zrejmé, že v cenovej úrovni roka 2009, keď bola ponuka spoločnosti SkyToll predkladaná, bola táto základná ročná cena služby pre roky 2023 aj 2024 pôvodne (ešte v roku 2009) dohodnutá vo výške 82,98 milióna eur bez DPH,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Podľa hovorkyne NDS to znamená, že keby NDS nedohodla v decembri 2022 zľavu, musela by ročne platiť túto sumu ešte zvýšenú o valorizáciu, čo by pri cenovej úrovni roku 2022 predstavovalo sumu 103,64 milióna eur. „Táto suma je jediná relevantná na porovnanie ročnej ceny služby pred vyrokovanou zľavou a po vyrokovanej zľave,“ dodala. Aj diaľničiari však priznávajú, že ide o veľkú sumu, ktorú chcú znížiť.
„Aktuálne smerujeme k finálnej dohode so spoločnosťou SkyToll o odkúpení kontrolného systému, takzvaného enforcementu. To tvorí výraznú časť služieb, ktoré pre nás terajší výberca mýta poskytuje . Enormné prieťahy v tendri na nové mýto síce spôsobili, že na nový mýtny systém nabehneme napriek našim ambíciám neskôr, aktívne však pracujeme na tom, aby nákladovosť klesala,“ uzavrela.
Ako to celé prebieha
- Národná diaľničná spoločnosť druhýkrát predlžuje zmluvu s firmou SkyToll, ktorá za to dostane 67 miliónov eur bez DPH v roku 2024. V tomto roku platíme 63 miliónov eur. Pôvodne sa mal kontrakt so SkyTollom skončiť v rokoch 2021 až 2022 a nahradiť sa mal novým.
- NDS tvrdí, že vyrokovala 40% zľavu, lebo pôvodná suma by vraj dnes bola 103 miliónov eur. V roku 2019 však SkyToll dostal od štátu 67 miliónov eur a podľa NKÚ v iných rokoch zhruba rovnako toľko, do 70 miliónov eur. Zľava je tak podľa Zastavme korupciu skôr fiktívna.
- Súkromná firma SkyToll aj vďaka zmluve so štátom dosahuje mimoriadne vysoké zisky - podľa FinStatu je to bez daní, úrokov a odpisov 50 % tržieb. NDS sama hovorí, že už sa chcela odstrihnúť od SkyTollu, ale nepodarilo sa jej to pre námietky Úradu pre verejné obstarávanie.
- Štúdia, ktorú majú v NDS pripravenú, ráta s ročnými nákladmi okolo 40 miliónov eur. Nadácia Zastavme korupciu hovorí, že s rovnakou sumou 40 miliónov eur rátal na konci trvania zmluvy aj SkyToll a štát v roku 2009.
- Vláda sa zaviazala, že maximálna suma za výber mýta by mala byť na úrovni 15 % toho, čo na mýte vyberú. V súčasnosti je to 38 %. Ročné výnosy z mýta v roku 2022 tvorili 240 miliónov eur.
- NDS sa bráni, že v prípade predĺženia zmluvy po uplynutí lehoty trvania a zarátaní inflácie by boli náklady 103 miliónov eur. Situácia sa podľa nich od roku 2009 zmenila a z podmienok vyplýva, že náklady 40 miliónov eur nie sú správne.