Nemôžu to nariadiť
Palkovič si od služby sľubuje zlepšenie starostlivosti. „Predpokladáme, že to výrazne odľahčia práve tí pacienti, ktorí nepatria na pohotovosť alebo na akútny urgentný príjem,“ hovorí. Ministerstvo si berie príklad z iných krajín, ktoré už telemedicínu využívajú. Pýtali sme sa, či neuvažovali zabezpečiť túto službu pre všetkých pacientov, čo však podľa tlačového odboru nie je ich agendou. Podľa rezortu musia poisťovne z verejného zdravotného poistenia poistencom zabezpečiť dostupnú zdravotnú starostlivosť a tiež efektívne využívať finančné prostriedky z verejného zdravotného poistenia. „Ministerstvo nemá kompetenciu ‚nakupovať‘ zdravotnú starostlivosť, to je práve úlohou zdravotných poisťovní,“ dodali.
Union zdravotná poisťovňa hovorí, že začala s podobnou službou už počas covidu a pokračuje v nej. „Union má vypracovanú stratégiu rozvoja služieb pre poistencov, v ktorej budú začlenené aj viaceré telemedicínske služby vrátane pohotovostného lekára na telefóne,“ ozrejmila hovorkyňa Kristína Baluchová. V Dôvere zasa začali s telemedicínskymi službami v roku 2016, keď spustili bezplatnú telefonickú linku, ktorú denne využívali desiatky pacientov. Služba však už nefunguje, nahradil ju samodiagnostický nástroj.
Telemedicínu by mali mať všetky poisťovne
Martin Smatana, zdravotnícky analytik
- Náš pacient je zvyknutý, že akýkoľvek zdravotný problém musí riešiť osobnou návštevou lekára. No to, aby ho lekár videl a vyšetril, si vo väčšine prípadov vyžaduje pacient, nie jeho zdravotný stav. Mnohokrát je možné vyriešiť pacienta aj na diaľku, a o tomto presne je táto telemedicínska služba. Zahraničné štúdie hovoria, že až 30 % zbytočných osobných návštev lekára sa dajú takýmito inováciami „odbúrať“. Telemedicína je mimoriadne vhodná aj na manažovanie chronických pacientov, čo im šetrí čas a zároveň uvoľní termíny na vyšetrenie pre tých pacientov, ktorí musia byť fyzicky vyšetrení.
Služba, ktorú pre svojich poistencov sprostredkovala VšZP, určite môže prispieť k tomu, aby sa situácia s preťaženými urgentmi a s preplnenými čakárňami ambulantných lekárov začala zlepšovať. Prial by som si, aby túto službu, a teda telemedicínu v pravom zmysle slova postupne pre svojich poistencov zabezpečili aj ostatné zdravotné poisťovne. Ide určite o lepšiu formu benefitu pre poistencov ako väčšina iných, ktoré sa štandardne prezentujú v rámci pripoisťovacej kampane.