Svitá. Polia sú ešte zahalené hustým oparom, keď vtáky štebotajúce pri prvom pohladení slnka vyplaší kanonáda z dvoch obrovských koncoviek výfukov. Prázdnou okresnou cestou sa rúti zavíjajúci sivý prízrak a rozráža vlhký vzduch. Turbo syčí a červená ručička otáčkomera letí hore. Rev výfukov sa stupňuje s každým preradením, a keď šofér trochu povolí tlak na plyn a otáčky klesnú, z výfukov sa ozve séria hlasitých výstrelov.
Akoby si tak i30 Fastback N grobiansky odpľulo na všetky konvencie a normy. Zvuk má totiž ako trikrát drahšie auto, a jazdné vlastnosti vlastne tiež. Stačí, aby ste stlačili pravý bledomodrý gombík na volante s ikonkou šachovnicovej vlajky, čím aktivujete najostrejší režim a z pohodlného dopravného prostriedku sa stane okruhová zbraň, ktorá plaší všetko naokolo.
Obratné a rýchle
Fastback má pod kapotou 2-litrový zážihový radový štvorvalec T-GDi, ktorý dáva 280 koní a maximálny krútiaci moment dosahuje 392 Nm. Vzhľadom na tieto hodnoty a aj preto, že má iba 1,5 tony a pomerne krátky rázvor, by asi málokto čakal nudu za volantom. Lenže nabrúsená i30 v najostrejšom nastavení dokonca zosmiešni oveľa drahšie kúsky.
Pridá k tomu aj trochu drámy, keď si deaktivujete kontrolu trakcie, páku 8-stupňového automatu vychýlite do manuálneho režim a dáte plný plyn. Pískajúce pneumatiky za sebou nechajú na pamiatku na asfalte dlhé čierne čiary. Výfuk strieľa a motor duní. Potiahnete pravé pádlo pod volantom, a dáte tam dvojku.
Predné kolesá sa neustále pretáčajú pod prívalom výkonu a pod plným plynom sa preťahujete o vládu nad volantom. No chce sa s vami len hrať, nie zabiť vás. Musíte si len zvyknúť, že si vyžaduje pevnú ruku. Najmä vtedy, keď v takomto nastavení vychádzate zo zákruty z pomalej rýchlosti. Zovretie venca volantu povoľujte pomaly, inak by sa rád vymkol spod kontroly.
Vysoké nároky na povrch
Máloktoré auto má taký vyladený podvozok. Tu je nadštandardne komunikatívny. Na zadnú nápravu dokonca použili nezávislé viacprvkové zavesenie so stabilizátorom, čo oceníte pri prejazde náročnými zákrutami, v ktorých sa rozvlní nejedno vozidlo. Enkový Fastback však drží ako prikovaný aj na cestách pripomínajúcich mesačný povrch.
V režime Eco šoférujete poddajný a ako-tak úsporný kúsok, ale v najostrejšom móde krotíte akoby iné auto a spod tuhého podvozku dnu prenikajú silné nárazy a vibrácie. Napriek tomu pneumatiky nestrácajú kontakt ani s rozbitou vozovkou a pokojne môžete zatáčať pod tvrdými brzdami do zákruty.
Ľavý pedál sa neprepadne, ako v niektorých prípadoch u konkurencie v momente, keď sa nadľahčí predná náprava. A ako sa teda správa na kvalitnom asfalte? Je predvídateľné, no ak tam s ním chcete jazdiť na limite, potrebujete inštinkty zabijaka. Musíte mať rýchle ruky na volante a tie treba zladiť s prácou nôh. Odmenou však bude pôžitok zo šoférovania.
Hyundai i30 Fastback N Performance
- Motor: R4
- Výkon: 280 koní
- Max. krútiaci moment: 392 Nm
- Zrýchlenie 0 -100 km/h: 5,4 s
- Max. rýchlosť: 250 km/h
- Cena: 37 490 €