Zatĺkal zdôraznil, že dôležitým faktorom pre mieru vedomostí a zručností žiakov je podľa výsledkov prieskumu sociálno-ekonomická situácia rodiny. Má vplyv na to, aké množstvo informácií o financiách žiak má. Rodinu ako svoj hlavný zdroj informácií uviedlo vyše 70 percent študentov, ďalšími zdrojmi sú pre nich internet a sociálne siete. Zo školy získava informácie 30 percent žiakov, pričom najviac od nej čakajú informácie práve tí, ktorí mali v teste horší výsledok.
Súčasťou vypytovania bolo aj sebahodnotenie žiakov. "Ukázalo sa tiež, že máme žiakov, ktorí vnímajú svoje sebavedomie, svoje znalosti a zručnosti v oblasti finančnej gramotnosti na veľmi dobrej úrovni. A to hoci v tom reálnom výsledku dosiahli nedostatočnú úroveň, "uviedol Zatloukal. Práve ich správanie v oblasti peňazí a financií je podľa neho silne rizikové a treba sa na ne významne zamerať. Inšpektor zároveň upozornil na to, že miera sebavedomia podľa výsledkov prieskumu nijako nesúvisí s odborom vzdelania, teda s reálnymi znalosťami žiakov.
Nízky dôraz na finančnú gramotnosť žiakov môže mať podľa správy inšpekcia do budúcnosti vplyv na osobnú kvalitu života. Dopady sa však môžu prejaviť aj na úrovni celej spoločnosti. Aj preto je podľa Zatloukala potrebná koordinovaná podpora.
Podľa záverov prieskumu je pre zlepšenie situácie kľúčové integrovať témy finančného vzdelávania do jednotlivých predmetov a vzdelávacích odborov. Veľký vplyv môžu mať podľa Zatloukala učitelia odborného výcviku, ktorí môžu žiakom predstavovať reálne situácie a ukážky bezpečných a efektívnych prístupov spojených s financiami. Práve preto je dôležitá tiež edukácia a inšpirácia učiteľov naprieč odbormi a typmi škôl.