Ide o všestranný a pevný druh syntetického materiálu s množstvom vlastností a so širokým využitím. Patrí medzi para-aramidové vlákna a vyznačuje sa vysokou štrukturálnou odolnosťou v ťahu pri nízkej špecifickej hmotnosti, ktorá sa dá porovnať už len s karbónovými vláknami. Navyše vyniká tepelnou odolnosťou a výbornou tuhosťou, takže niet divu, že ho automobilky používajú pri výrobe šasi športových automobilov na pretekárske trate, avšak aj pri autách určených na bežné cesty. Vo výkonných osobných vozidlách sa však vo veľkom nepoužíva pri výrobe namáhaných nosných častí karosérie, ale slúži skôr na vystuženie častí, akými sú hadice, rozvodové remene či pneumatiky. Vo formule 1 ho však používajú na vystuženie monokoka, ktorý chráni jazdca pred enormnými silami v prípade nárazu.
Na čo sa používa
- nosné časti karosérie
- výstuž pneumatík
- hadice a iné komponenty
Titán
Používa sa ako zložka pevných a ľahkých zliatin (so železom, s hliníkom, vanádom, molybdénom a ďalšími), ktoré majú široké uplatnenie nielen v automobilovom priemysle, ale aj v letectve či v medicíne. Je siedmym najrozšírenejším kovom v zemskej kôre, no napriek tomu bol čistý kovový titán dlho veľmi vzácnym a drahým materiálom. Dôvodom je, že bežné hutnícke metódy, ktoré sa využívali pri ťažbe iných kovov, sú v prípade titánu neúčinné pretože reaguje pri zvýšenej teplote s kyslíkom, vodíkom, uhlíkom a dusíkom. V súčasnosti sa pri priemyslovej výrobe titánu používa predovšetkým tzv. Krollov proces. Práve takto vyrobený kov využívajú automobilky vo vozidlách, ktoré majú vysoký výkon a motory pracujú pod enormnou záťažou. Často ho volia pri výrobe ojníc motora, ale aj pri výrobe ventilov, výfukov či tlmičov.
Na čo sa používa
- motorové súčiastky
- zavesenie
- výfukové systémy