Karbón
Uhlíkové vlákna sa v priemysle využívajú už desiatky rokov. Ide o silnú tkaninu, ktorá sa používa tam, kde je potrebná vysoká pevnosť a nízka hmotnosť. Navyše aj dobre vyzerá, takže výrobcovia superšportových automobilov neváhajú a používajú ho aj ako dekoratívny prvok v interiéri, kde síce neušetria veľa hmotnosti, no umocňuje dojem luxusu. Aerodynamické doplnky z lakovaného karbónu predstavujú na trhu zdroj obrovských príjmov, pretože majitelia vozidiel neváhajú investovať nemalé sumy, aby sa odlíšili od ostatných ľudí s rovnakými vozidlami.
Krídla, difúzory, deflektory alebo kryty motora sú neraz veľké desiatky centimetrov a v prípade, že si ich majitelia nechajú vyrábať na mieru, stoja tisíce eur. V jednom snopci (štvorčeku) sa nachádza vyše 3 000 vlákien supertuhej tkaniny, ktorá sa zapeká, čím sa docieli vysoká odolnosť. Karbón dokáže absorbovať obrovské množstvo energie a nedeformuje sa ako oceľ či železo. Triešti sa, no tým zabraňuje energii prechádzať po celej ploche. Preto tento materiál vo veľkom používajú nielen v motošporte, ale aj v leteckom a lodiarenskom priemysle.
Na čo sa používa
- karoséria
- nosný rám
- aerodynamické doplnky
Drahý nie je, no dopyt je obrovský
Kremík si väčšina ľudí automaticky spája s karbón-keramickými brzdami, no nielen tam má uplatnenie. Čo také čipy? Len nedávno svetom pohol nedostatok polovodičov, ktoré sa používali na produkciu riadiacich jednotiek motorov, na asistenčné a navigačné systémy či multimédiá. Brzdy, kde bol použitý, pritom stáli aj cez desaťtisíc eur, no čipy stáli pár eur.