Slovensko si stále drží pozíciu svetového lídra v počte áut vyrobených na 1000 obyvateľov. V súčasnosti sa u nás vyrába 185 áut na 1000 obyvateľov. Predaj nových áut však klesá od rekordu z roku 2017. Dopyt po nich obmedzuje rast cien, ktorý predbieha rast príjmov, ale aj zmeny spotrebiteľského správania a rýchly rast trhových podielov čínskych automobiliek.
Automobilový priemysel je najkľúčovejším odvetvím slovenskej ekonomiky, keďže je naň nadviazané množstvo pracovných miest, a to aj u dodávateľov, v logistike, výrobe súčiastok, ale aj vo výskume a vývoji. Podľa odhadu Zväzu automobilového priemyslu SR to je spolu priamo a nepriamo až 261 000 zamestnancov, teda každý desiaty pracovník v krajine.
„Zároveň odvetvie tvorí až polovicu tržieb celého priemyslu a viac ako dve pätiny celkového exportu tovarov. SR je dnes relatívnym svetovým lídrom vo výrobe automobilov, keď vyprodukuje približne 185 áut na 1000 obyvateľov. Tento údaj výrazne ‚predbehne‘ aj Nemecko, kde výroba áut na 1000 obyvateľov dosahuje približne 46 kusov na tisícku populácie,“ uviedli ekonómovia VÚB Zdenko Štefanides a Michal Lehuta.
Predaj automobilov sa podľa ekonómov nevrátil na predpandemickú úroveň z viacerých dôvodov. „Tým prvým a najzásadnejším bol celosvetový nedostatok polovodičov, najmä čipov, ktoré vo veľkej miere využíva aj automobilový priemysel. Polovodiče sú kľúčovou súčasťou modernej elektroniky v automobiloch a ich nedostatok spôsobil obmedzenia vo výrobe a dodávkach nových vozidiel, 30. 8. 2023 “ uviedli. Ďalším dôvodom je zmena spotrebiteľských návykov spôsobená pandémiou. Nižší dopyt tak spôsobil, že ani slovenská produkcia odvetvia stále nedosahuje úrovne z druhej polovice roka 2018 nižšie.