A tak kopa odpadu končí na skládkach alebo v spaľovni. Dá sa s tým vôbec niečo urobiť?
Práveže dá! Obľúbený predajca potravín na Slovensku nedávno dosiahol taký úspech v triedení a recyklovaní vlastného odpadu, aký u nás nemá obdobu. Ako sa mu to podarilo?
Ide to aj takto
Podľa Štatistického úradu SR bežná slovenská domácnosť vytriedi iba 50 percent odpadu, firma asi o desať percent viac. Aby sa situácia zlepšila, Slovensko sa zaviazalo dosiahnuť 75–percentnú mieru vytriedenia do konca roka 2030. Kaufland však vo svojich plánoch zašiel ešte ďalej.
Postupne prijal viaceré opatrenia a vymyslel aj vlastné patenty na zníženie spotreby fólie, plastov, kartónu či papiera na minimum. Keďže už dlhodobo recykloval a separoval na úrovni okolo 80 percent, zameriaval sa na úplné detaily. „Vďaka podrobnej analýze sme získali detailný prehľad o množstve a type odpadu, ktorý vzniká pri našej obchodnej činnosti. Zároveň sme hľadali nové možnosti, ako vzniknutý odpad vytriediť efektívnejšie a spôsoby, ako zabrániť jeho ďalšiemu vzniku,“ vysvetľuje Gabriel Čuka, riaditeľ prevádzky a Supply Chain Management, Kaufland Slovenská republika v.o.s.
Výsledok stojí rozhodne za to! Ako prvá a zatiaľ jediná firma u nás Kaufland získal strieborný certifikát od renomovanej nezávislej certifikačnej spoločnosti TÜV SÜD. Ide o oficiálne potvrdenie, že dokáže pozitívne zhodnotiť a recyklovať až 94 percent vlastného vyprodukovaného odpadu. Na Slovensku ide o úplný unikát! „Z hľadiska triedenia a znižovania objemu odpadu je to prvý dôležitý míľnik na ceste k nulovému odpadu. Ide o náš vlastný záväzok voči planéte,“ zdôrazňuje riaditeľ prevádzky.
Vedeli by ste doma zužitkovať 94 percent odpadu?
Takáto výzva stála pred spoločnosťou, ktorá u nás prevádzkuje 77 predajní a zamestnáva takmer 7 800 ľudí. Dá sa vôbec zmeniť myslenie zamestnancov, ktorí sú zaneprázdnení kopou povinností? Ako im vysvetliť, že úspech sa dostaví iba v prípade, keď každý jeden človek vytriedi každý jeden odpad?
A tak sa v Kauflande viedli sa aktívne rozhovory, vysvetľovali nové procesy a vzdelávalo sa. Dokopy vyše 5 500 hodín. Dnes sa tu nielenže zrecykluje takmer všetko, ale mnoho zamestnancov si nové návyky osvojilo aj u seba doma. „Môžeme potvrdiť, že 60 percent úspechu stálo na našich zamestnancoch, zvyšných 40 percent si vyžadovalo zavedenie nových procesov a inovácií,“ upresňuje Gabriel Čuka, Kaufland Slovensko.
Dôležité sú druhé šance
Za posledné dva roky spoločnosť investovala do nových technológií či triediacich nádob až 600 000 eur. Vytriedený odpad sa odovzdáva recyklačným partnerom, ktorí mu „vdýchnu“ druhý život. Papier a kartón končia v papierňach, kde z nich vyrábajú rôzne recyklované výrobky. Bioodpad sa zase využíva na výrobu bioplynu a hnojiva. Sklo a kov sa recyklujú.
Drevo, čiže europalety, ktoré sa predtým energeticky zhodnocovali, sa využívajú na výrobu podlahových krytín. Klasické kartónové obaly a jednorazové prepravky na ovocie a zeleninu Kaufland nahradil opakovane používateľnými prepravkami EPS. Zaviedol tiež vlastné patentované sklápacie palety, ktoré ušetria až 30 percent fólie.
Fólie, ktoré sa používajú pri predaji čerstvého mäsa, syrov, mliečnych a mäsových výrobkov v obslužných pultoch, po odbalení obsahujú zvyšky potravín. Tvorili preto až 20 % celkového komunálneho odpadu. Vďaka spolupráci reťazca so slovenským start-upom sa 96 % týchto fólií vyčistí a recykluje.
Zapojiť sa môžete aj vy
Vo všetkých 77 predajniach môžete triediť použitý kuchynský olej, papier a lepenku, malé elektrospotrebiče, baterky, zálohované aj nezálohované plastové i sklenené obaly od nápojov. Sme na začiatku a každý z nás môže svojou troškou prispieť k zlepšeniu.
Získaním strieborného certifikátu sa to však rozhodne nekončí. Kaufland plánuje svoj tohtoročný úspech obhájiť opäť. „Je to nikdy sa nekončiaci proces, v rámci ktorého neustále hľadáme možnosti, ako sa v oblasti nakladania s odpadmi zlepšovať. Radi by sme boli inšpiráciou nielen pre ďalšie firmy na Slovensku, ale aj pre našich zákazníkov,“ dodáva na záver G. Čuka.