Svetoznámy výrobca automobilov, značka Toyota, sa rozhodol posunúť hranice bezpečnosti a pomôcť znížiť počet dopravných nehôd na slovenských cestách. Tento ambiciózny cieľ si kladie jedinečný projekt Bezpečne s Toyotou, ktorý chce otestovať limity mladých vodičov a ich áut v krízových situáciách a pripraviť ich na rizikové udalosti za volantom.
Kurzy zastrešujú profesionálni inštruktori z CENTRA BEZPEČNEJ JAZDY na SLOVAKIA RINGU v Orechovej Potôni. Čerstvým vodičkám a vodičom, ktorí majú vodičský preukaz aspoň 12 mesiacov či o pár rokov dlhšie, ponúkajú zadarmo svoje know-how a dlhoročné skúsenosti. V spolupráci s Toyotou plánujú tento rok preškoliť zhruba 250 záujemcov. Najväčšiu šancu absolvovať tento kurz a získať skúsenosť na nezaplatenie budú mať tí, ktorí sa prihlásia medzi prvými.
„Keďže bezpečnosť je hlboko zakorenená v našej DNA, rozhodnutie pre projekt Bezpečne s Toyotou bolo prirodzeným krokom. Dopravné štatistiky nehodovosti nás totiž presvedčili, že práve skupina prvovodičov je tá, ktorej treba dať šancu naučiť sa zvládať krízové situácie. Zároveň sme si ako Toyota dali za cieľ dosiahnuť v rámci globálnej vízie nulovú dopravnú nehodovosť,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Toyota a Lexus Slovensko Milan Kočka.
Bezpečnejšie na cvičisku
„Sme presvedčení, že kurz Bezpečne s Toyotou by mal absolvovať každý začínajúci vodič a vodička. V našom špecializovanom centre dokážeme simulovať viaceré krízové situácie, ktoré môžu vzniknúť v bežnej premávke. Je kľúčové si ich vyskúšať po prvý raz v bezpečnom prostredí a overiť si tak svoje šoférske zručnosti na vlastnom aute,“ deklaruje Peter Pecze, marketingový riaditeľ SLOVAKIA RINGU, pričom dodáva: „Tento typ kurzov by mal byť podľa nášho názoru pre vodičov povinný zo zákona, tak ako je to v mnohých krajinách západnej Európy. V rámci aktuálneho vývoja nehodovosti na cestách by sme sa mali zamerať na to hlavné – na prevenciu. Tento projekt môže byť skvelým začiatkom a príkladom toho, že sa to dá aj inak.“
Potrebu projektu potvrdzuje aj Roman Török, vedúci oddelenia BECEP na Ministerstve dopravy SR, ktorý uvádza: „Vítame iniciatívu spoločnosti Toyota, ktorá sa týmto spôsobom podujala pomôcť k zníženiu nehodovosti na našich cestách. Môcť si natrénovať zvládnutie krízových situácií za volantom v bezpečných, simulovaných podmienkach je benefitom pre ďalšiu vodičskú prax.“
Prečo je kurz určený iba pre prvovodičov?
Odpoveďou sú policajné štatistiky, ktoré jednoznačne hovoria, že najrizikovejšími vodičmi sú tí, ktorí vlastnia vodičské oprávnenie dva až päť rokov. Najviac smrteľných nehôd spôsobujú vodiči druhý rok po absolvovaní autoškoly. Podľa štatistík Prezídia Policajného zboru SR pätinu nehôd (20,54 %) spôsobili v roku 2022 vodiči, ktorí mali vodičské oprávnenie do 5 rokov (vrátane) od jeho vydania.
Je prirodzené, že vodiči, ktorí nemajú najazdené dostatočné množstvo kilometrov, sú prvý rok po získaní vodičského preukazu na cestách opatrnejší. Navyše autoškoly sú skôr postavené na teoretických znalostiach ako na praktickom zvládnutí neštandardných situácií. Absolvovanie kurzu bezpečnej jazdy preto začínajúcich šoférov a šoférky naučí predvídať nebezpečenstvo na cestách, zvládať nedotáčavý šmyk, krízové brzdenie a vyhýbavý manéver na kopci, spoznať hranice seba a svojho auta a získať istotu za volantom.
Praktické informácie o kurze
• Kurz je určený pre držiteľov a držiteľky vodičského oprávnenia, ktorí ho majú minimálne jeden a maximálne 5 rokov (vrátane).
• Kurz je určený iba jednej prihlásenej osobe, ktorá sa privezie na vlastnom aute a absolvuje s ním praktickú časť.
• Maximálna kapacita jedného kurzu je 12 osôb.
• Kurz prebieha v malých skupinkách do 6 osôb a trvá 3 hodiny.
• Rozdeľuje sa na teoretickú a praktickú časť.
• Pred samotnou jazdou absolvuje účastník 60-minútovú teoretickú prípravu.
• Praktická časť trvá 120 minút, počas ktorej účastník absolvuje dva moduly na cvičisku: modul Rovina a modul Kopec.
• Modul 1 Rovina: tréning krízového brzdenia na rôznych povrchoch, malý slalom.
• Modul 2 Kopec: vyhýbavý manéver na klznej ploche, prejazd zákrutou dole kopcom, tréning prejazdu zákrutou s výjazdom do kopca.
• Kurz je pre účastníkov, ktorí spĺňajú podmienky projektu Bezpečne s Toyotou bezplatný.
Prihlasovanie a súťaž
Kurz je úplne ZADARMO, hradí ho spoločnosť Toyota, a trvá iba 3 hodiny. Prihlasovanie je možné cez rezervačný modul na stránke www.bezpecnestoyotou.sk. Každý účastník kurzu bude mať možnosť zapojiť sa na mieste do súťaže o zapožičanie vozidla Toyota C-HR s plnou nádržou na 2 týždne a ďalšie skvelé ceny.
O Toyote
História spoločnosti Toyota sa píše od roku 1937. Dnes je jednou z najväčších a najznámejších automobiliek na svete. Jej vozidlá sú zároveň považované za najspoľahlivejšie a najbezpečnejšie na trhu. Osobné a nákladné vozidlá značky Toyota sa predávajú vo viac ako 170 krajinách.
Toyota má bezpečnosť vo svojej DNA a cesta k maximálnej bezpečnosti sa pre ňu nikdy nekončí. Venuje sa jej vo výskume, uplatňuje ju v oblasti inovácií a najmodernejších technológií a nezabúda na ňu ani pri všestrannom vzdelávaní účastníkov cestnej premávky. Pre bezpečnejšie cesty vybavuje Toyota každé nové auto bezpečnostným balíčkom najnovšej generácie už v základnej výbave. Kurz Bezpečne s Toyotou presahuje rámec bezpečnosti najmodernejších áut tejto značky, pretože je zameraný na najdôležitejšiu a kľúčovú súčasť každého bezpečného automobilu – vodiča.
Centrum bezpečnej jazdy
Ide o prvé profesionálne centrum tohto druhu na Slovensku. Od roku 2010 preškolilo tisíce vodičov a vodičiek všetkých vekových kategórií. Cvičisko pri SLOVAKIA RINGU v Orechovej Potôni je postavené podľa rakúskeho modelu tréningových centier a má k dispozícii špeciálne klzné nízkoadhézne plochy, zavlažovacie systémy, vodné prekážky, automatické merače rýchlosti či hydraulickú odtrhovú plošinu pre vyvolanie pretáčavého šmyku.
BECEP
Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky (v skratke BECEP) patrí do pôsobnosti Ministerstva dopravy SR. Plní úlohu národného koordinátora pre zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky v SR a je gestorom Národnej stratégie Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 – 2030, ktorou sa SR zaviazala do roku 2030 znížiť počet úmrtí a ťažkých zranení pri dopravných nehodách o polovicu ich počtu z roku 2020 a z dlhodobého hľadiska dosiahnuť Víziu nula do roku 2050. Ide o spoločné ciele členských štátov EÚ.
BECEP v rámci svojej preventívnej činnosti organizuje a podporuje rôzne vzdelávacie, osvetové a propagačné aktivity, ktorými sa snaží pozitívne vplývať na vývoj dopravnej nehodovosti na slovenských cestách.