K predmetom, ktoré najviac trpia nedostatkom odborných pedagógov, patria podľa NBÚ okrem informatiky aj technika, občianska náuka a etická výchova. Hovorkyňa NKÚ uviedla, že v prípade týchto štyroch predmetov ide vo všetkých krajoch o štvrtinu a viac hodín vyučovaných neodborne, výnimkou je iba občianska náuka v Bratislave. Dodala, že v budúcnosti sa môže prejaviť aj v premetoch, ako je fyzika, matematika i chémia.
Absencia dát a nedostatok motivácie na štúdium pedagogických smerov sú ďalšími problémami. NKÚ odporúča vyčleniť financie na nábor, udržanie a rozvoj učiteľov v školách a v najrizikovejších regiónoch. Rovnako aj zaviesť špeciálne štipendiá pre nedostatkové učiteľské odbory, poskytnúť podporu pre začínajúcich učiteľov a tiež pre ďalšie odborné vzdelávanie a spoluprácu.
Ďalšími odporúčaniami sú napríklad forma príspevku na dopravu, zabezpečenie nájomného bývania či výhodné pôžičky. "Prínosné môže byť aj vytvorenie IT systémov na sledovanie a predvídanie dopytu po pedagógoch, pričom dnes v systéme základných škôl pôsobí približne 40.000 pedagogických zamestnancov," uviedla Bolech Dobáková.
Ak sa neuskutočnia výrazné zmeny, problém nedostatku učiteľov bude podľa NKÚ ešte vážnejší, najmä v Bratislavskom kraji. Prognózy naznačujú, že do roku 2025 bude na trhu práce viac ako 1500 miest pre kvalifikovaných pedagogických pracovníkov. "Pri zvyšovaní počtu žiakov a prirodzenom odchode učiteľov do dôchodku sa môže toto číslo dostať až nad 2000," dodal Andrassy.
Úrad považuje situáciu za alarmujúcu, a preto chystá celoslovenskú kontrolu, ktorá preskúma situáciu v jednotlivých regiónoch a opatrenia na udržanie a prilákanie učiteľov do škôl. Apeluje na zodpovedné inštitúcie, aby prijali systémové opatrenia na riešenie tohto problému.