Neušli hrobárovi z lopaty. Niektoré automobilky, ktoré kedysi predávali desiatky tisíc vozidiel ročne skrachovali, pretože neodhadli preferencie zákazníkov či skrátka nestačili technologickému pokroku, prípadne ich skrátka pochoval nezáujem.
Spyker či Saab sú obete nedávnych čias, no svet milovníkov benzínu prišiel aj o iné známe mená. Nič však nie je stratené a po vzore MG ich možno opäť oživia...
Saab
Švédska automobilka začala s výrobou áut po druhej svetovej vojne. Počas posledných dvoch dekád však začala generovať stratu. V roku 1989 kúpil polovičný podiel Saabu americký koncern GM. Koncom prvého desaťročia začal výrobca mať problémy s dodávateľmi, pretože strácali platobnú schopnosť. Fungovala iba 64 rokov, od roku 1947 až do 2011. V tom čase prejavil snahu o zachránu značky holandský Spyker, lenže aj táto malá automobilka sa onedlho sama ocitla vo finančných problémoch a vyhlásila bankrot. Saab následne definitívne zanikol.
Za šesť desaťročí však vo Švédsku vyrobili niekoľko zaujímavých modelov, ako 9-5 Aero, 9-3 či staršie 9-5 SportCombi, alebo model sedan 9000. Azda najväčšou ikonou bol model 96 Sport, ktorý sa zúčastnil majstrovstiev sveta v rely v prvej polovici 70. rokov. Značka krátko po krachu síce oznámila, že je v pláne reštrukturalizácia, avšak k nej nedošlo. Mala sa transformovať na výrobcu elektromobilov a ako akvizíciu ju zvažovalo hneď niekoľko podnikateľov z Ázie. V poslednom čase sa však opäť hovorí o oživení automobilky a môže ísť o úspešný koncept po vzore MG.