Jasné je tak to, ako ľudia na Slovensku vnímajú viaceré otázky, ktoré budú politici po voľbách riešiť. Čo riaditeľa agentúry Václava Hřícha najviac prekvapilo a čo z odpovedí možno vydedukovať?
Slováci majú názor skoro na všetko
Václav Hřích, riaditeľ agentúry AKO
Čo vám z tých prieskumov vyplynulo?
- Vo volebnej encyklopédii išlo viac-menej o myšlienky z programov jednotlivých strán a mne sa zdá, že nie úplne všetci trafili do toho, čo ľudia naozaj chcú. Z vecí, ktoré sme testovali, zhruba s 21 myšlienkami súhlasili, s 11 nesúhlasili. Z výsledkov môžno povedať, že občania asi nechcú, aby sa končilo s pomocou pre Slovákov ako takých. Išlo o veci, ako napríklad viac dotovať ceny energií, investovanie do športu či stavania nájomných bytov. Mne sa zdá, že ľudia si neuvedomujú, že takéto veci niečo stoja, respektíve všetky tieto veci by bez problémov prijali.
Je niečo, čo vás pri výsledkoch prieskumov zaskočilo?
- Čo ma prekvapilo asi najviac, bol mix takých tém, ktoré prichádzajú aj zo zahraničia a sú celoeurópske a celosvetové. Napríklad, že Slováci chcú, aby sa ochrana životného prostredia v súvislosti s klimatickou krízou zaradila medzi priority. Ide o témy, ktoré idú prierezovo celou Európou, ale zároveň chcú robiť skôr tie populistické veci, ktoré strany navrhujú, ako napríklad viac dotovať energie. To, čo ma prekvapilo, je, že chcú veci, ktoré sú modernejšie, ale zároveň by chceli veci, s ktorými politici operujú pri voľbách už dlhé roky.