Paradoxne ho dnes snívame znova. Aký je príbeh najslávnejšieho nadzvukového lietadla sveta a prečo už nelieta? V roku 1962 sa zišli britskí a francúzski konštruktéri, aby v priebehu niekoľkých rokov premenili túžbu po ultrarýchlom lietaní na skutočnosť.
Neboli jediní, ktorí sa o to pokúšali, boli však jediní, ktorým sa podarilo nadzvukové lietadlo skonštruovať a aj uviesť do pravidelnej prevádzky, a to na vyše tri desaťročia. Stroj, ktorý vznikol bol síce technickým zázrakom a triumfom vedy, zároveň bol však aj ekonomickou katastrofou.
Nebude to lacné
Britská i francúzska strana vstúpili do spoločného projektu na výrobu nadzvukového lietadla ako rovnocenní partneri. Tímy oboch krajín pracovali na dvoch miestach, v Toulouse a v Bristole. Na oboch miestach naraz navrhovali a stavali svoj vlastný Concorde. Francúzsky dostal označenie 001, britský 002. 60. roky minulého storočia boli plné optimizmu a viery v ľudský um.
Aj keď boli práce štedro financované, náklady boli obrovské. Konečný rozpočet bol prekročený päťnásobne. Pôvodne sa počítalo so sumou okolo 122 miliónov eur, konečné náklady sa vyšplhali do miliárd. Hlavne francúzska strana na rozpočet nedbala, cieľom totiž bolo vytvoriť luxusné lietadlo pre náročných zákazníkov.
Sporné „e“
Problémy sa nekončili len pri peniazoch. Britskí pracovníci sa s tými francúzskymi nedokázali dohovoriť a len časť Francúzov hovorila po anglicky. Museli si však osvojiť spoločnú terminológiu, preto sa obe strany učili cudzie jazyky a podporovali vzájomnú súťaživosť.
Kým však vývojári usilovne pracovali, politici sa už hašterili. Z pôvodného názvu Concord (v preklade harmónia, svornosť) vznikol mimoriadny škandál. Prezident de Gaulle dal k názvu pridať písmeno e, Briti ho však nechceli prijať. Francúzi si nakoniec presadili svoju predstavu.