Čína je krajinou, kde sa trh s elektrickými autami prudko rozvíja. Pomohlo tomu aj vedenie hlavného mesta Peking, ktoré pred piatimi rokmi odhalilo plány na zákaz zavádzania taxíkov poháňaných fosílnymi palivami. Dnes namiesto toho jazdia tisíce áut na batérie. A vodiči týchto elektrických vozidiel (EV) nemusia strácať čas na nabíjacích staniciach. Elektrickým taxíkom v Pekingu a desiatkach ďalších čínskych miest stačí prejsť na stanicu na výmenu batérií, kde stroj vyberie vybitú batériu a nainštaluje nabitú batériu za pár minút.
Takmer štvrtina všetkých áut novo registrovaných v Číne sú teraz elektrické alebo plug-in hybridné vozidlá, čo znamená, že krajina je pred Európou a výrazne pred USA v prijímaní týchto technológií. Polovica svetových elektromobilov sa predáva v Číne.
A to je do značnej miery poháňané vládnymi mandátmi a stimulmi, hovorí I-Yun Lisa Hsieh z National Taiwan University. Čínska vláda už viac ako desať rokov dotuje nákupy EV. Hodnota týchto dotácií v priebehu času klesala a majú skončiť v tomto roku, no stále existuje množstvo dôvodov, prečo je kúpa elektromobilu finančne nenáročná.
Mnoho kupujúcich nových vozidiel na fosílne palivá v Číne musí zaplatiť nielen za auto, ale aj za poznávaciu značku. Je to naozaj drahá položka, nová poznávacia značka v Šanghaji stojí takmer 100 000 juanov (približne 14 000 eur). Pri EV nemusíte platiť túto položku a existujú aj ďalšie výhody, hoci sa líšia v závislosti od mesta. V Liuzhou úrady povolili majiteľom elektromobilov jazdiť v pruhoch pre autobusy. A získajú tiež prístup na bezplatné parkovacie miesta.
Nad šialenstvom pre elektromobily v Číne sa však vznáša otázka či vydrží. „Je ťažké si predstaviť, ako môže trh s elektrickými vozidlami v budúcnosti pokračovať v expanzii takýmto tempom,“ hovorí Ana Nicholls, riaditeľka priemyselnej analýzy v Economist Intelligence Unit. Nabíjacia infraštruktúra zostáva nerovnomerne rozložená a podlieha problémom s dodávkami – niektoré nabíjacie stanice boli nedávno obmedzené v dôsledku poklesu výroby elektriny spôsobeného veľkým suchom, ktoré postihlo časti Číny. Takže budúcnosť tejto expanzie je otázna.