Najvážnejší nedostatok je v Bratislavskom kraji, zatiaľ čo Prešovský kraj je na tom najlepšie. Uviedla to generálna riaditeľka IVP Zuzana Baranovičová s tým, že akútny nedostatok učiteľov je v predmetoch fyzika, matematika a informatika a hrozba nedostatku učiteľov z dôvodu starnutia je najmä pri odborných predmetoch.
Hlavné príčiny nedostatku sú nízka atraktivita učiteľského povolania, rast žiackej populácie, starnutie existujúcich učiteľov a ich odchody do dôchodku. "Navrhovali sme viacero opatrení, ktoré sa týkajú oblastí, ako je finančné ohodnotenie, pracovné podmienky kontinuálny alebo profesijný rozvoj učiteľov. Považujeme za veľmi dôležité hovoriť aj o spoločenskom povedomí o tejto profesii, kde si myslíme, že by sme mali aj v rámci spoločnosti lepšie komunikovať práve dôraz a dôležitosť profesie učiteľa ako takej," zdôraznila Baranovičová.
Ako uviedol poradca ministra Roman Baranovič, je potrebné zvážiť zvýšenie platových taríf alebo možnosť celospoločenskej diskusie o platovom automate. Riešením by podľa neho bolo zavedenie regionálnych príplatkov, prípadne úprava normatívu podľa regiónov prostredníctvom koeficientu ekonomickej rovnováhy (KER). "Snažili sme sa navrhnúť nástroj, ktorý sa dá pomerne ľahko implementovať a je kompatibilný so systémom, ktorý máme na školách už dnes," zdôraznil. Tento nástroj by podľa neho pomohol vyrovnať nerovnováhu medzi jednotlivými regiónmi, pričom by bral do úvahy ekonomickú silu daného regiónu.