Hasiči
Spôsob podvodu
Podvodníci vošli do bytu seniora s tým, že musia pomôcť susedovi. Následne jeden odpútal pozornosť domáceho, zatiaľ čo druhý našiel v inej miestnosti hotovosť a šperky, ktoré následne odcudzil.
Ako rozpoznať pravého zamestnanca? - Hasiči chodia vždy v rovnošate, Bianka Královičová, Prezídium Hasičského a záchranného zboru
- Príslušník HaZZ pri plnení úloh zboru preukazuje svoju príslušnosť k zboru rovnošatou, služobným preukazom alebo ústnym vyhlásením „Hasičský a záchranný zbor“. Ústnym vyhlásením preukazuje príslušník svoju príslušnosť k zboru iba vo výnimočných prípadoch, keď okolnosti zásahu neumožňujú preukázať príslušnosť rovnošatou alebo služobným preukazom. Príslušníci vykonávajú štátnu službu spravidla v rovnošate. Služobný odev má logo HaZZ.
Policajti
Spôsob podvodu
Vyvolajú vo vás strach o blízku osobu a urgentne žiadajú tisíce eur. Podvodníci najčastejšie seniorom oznámia, že ich príbuzný mal dopravnú nehodu, prípadne, že ich peniaze sú doma alebo v banke ohrozené. Po tejto informácii následne žiadajú od vystrašených seniorov na mimosúdne vyrovnanie horibilné sumy peňazí. Tie majú zabezpečiť, aby na ich príbuzných nebolo podané trestné oznámenie zo strany ,,údajných“ rodičov zraneného dieťaťa.
Ako mu predísť - Policajti peniaze nežiadajú, Jana Šimunková, Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Bratislave
- Rozhovor s neznámou osobou, ktorá vám oznámi, že príbuzný mal dopravnú nehodu, prípadne sa vydávajú za príbuzného, IHNEĎ ukončite a informácie si overtei u svojich blízkych, ktorým dôverujete. Nevyberajte svoje finančné úspory pre cudzie osoby zo svojich účtov a nedávajte peniaze osobám, ktoré nepoznáte.
Banka
Spôsob podvodu
Najčastejšie sú sms, ktoré odkazujú na falošné stránky. Predovšetkým ide o získanie hesiel, verifikačných kódov alebo údajov z platobnej karty. Pokiaľ využívate internetové bankovníctvo, dôležité je prihlasovať sa vždy len cez ofi - ciálnu webovú stránku banky a nie cez vyhľadávače. Prvá predvolená stránka totiž môže byť falošná.
Ako mu predísť - PIN si nikam nepíšte, Linda Valko Gáliková, 365.bank
- Za žiadnych okolností by sme nemali poskytovať údaje o platobnej karte či autorizačné kódy neovereným tretím stranám. V opačnom prípade klient dáva súhlas so všetkými transakciami, ktoré budú zrealizované. Banka uvedené platby v rámci reklamácie klientovi nemá ako vrátiť. Je to podobná situácia, ako keby človek zveril kľúče od bytu cudzej osobe. V prípade seniorov je na mieste aj zvýšená opatrnosť pri platbe kartou.