O potrebe podpory slovenských firiem hovoria naozaj všetci. Dôležitejšie než slová sú však činy, pretože „čo je doma, to sa počíta“. V obchodnom roku 2022 zaplatil Lidl slovenským dodávateľom za ich výrobky v nákupných cenách až 452 miliónov eur. Medziročný nárast bol takmer 19 % a za päť rokov sa hodnota spolupráce slovenských firiem s Lidlom viac ako zdvojnásobila.
Čísla ako dôkaz
• Lidl mal v roku 2022 na Slovensku 278 dodávateľov, o 14 viac ako rok predtým.
• Za ich výrobky im zaplatil 452 mil. eur v nákupných cenách, čo predstavuje nárast o 72 miliónov.
• Na porovnanie, pred piatimi rokmi spolupracoval Lidl so 137 dodávateľmi a finančný objem predstavoval 200 mil. eur.
• Slovenské produkty majú teraz 36 %-ný podiel na celom potravinovom sortimente diskontu, čo je vzhľadom na krajinu pôvodu suverénne najviac.
• 63 dodávateľov exportovalo svoj tovar v hodnote 84 mil. eur prostredníctvom Lidla do 28 krajín sveta.
Šanca pre ďalších
„Na spoluprácu so slovenskými dodávateľmi sme naozaj hrdí. Teší nás, že mnohé partnerstvá trvajú už dlhé roky a zároveň sa nám darí nachádzať aj stále nových domácich dodávateľov a zvyšovať tak objem spolupráce. Mnohé slovenské firmy rástli spolu s nami. Dokonca sme spolu vyvinuli produkty, ktoré sú na slovenskom trhu jedinečné,“ povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika pre nákup a marketing, a dodal: „Naším cieľom je nadviazať spoluprácu s ďalšími slovenskými dodávateľmi a zákazníkom ponúkať ešte viac slovenských výrobkov. V podpore slovenského potravinárstva chceme pokračovať.“
A čo hovoria samotní dodávatelia?
Milan Fabuš, konateľ spoločnosti Asparagus spolupracuje s Lidlom od roku 2005: „Teší ma, že prišla ponuka predávať našu špargľu v diskonte pod privátnou značkou Slovenskô. V 90. rokoch sme mali sen distribuovať špargľu naprieč celou našou krajinou, ale to nebolo v našich silách. Až vďaka kvalitnej logistike Lidla a jeho viac ako 160 predajniam sa nám sen splnil. Našu kvalitnú špargľu môžeme ponúkať na celom Slovensku.“
Andrea Želiezková je marketingová riaditeľka pekárenskej spoločnosti Dobrota a s diskontom spolupracuje od roku 2016: „Pre zákazníkov Lidla dodávame exkluzívnu vianočku s maslom a medom, ktorá je jedinečná svojou receptúrou. Predpríprava cesta a kvasenie má špeciálny postup, vďaka ktorému je nadýchaná, jemná a lahodná. Väčšina ingrediencií pochádza od lokálnych dodávateľov, pričom nechýba ani med, ktorý jej dodáva originálnu chuť a farbu. Najmä vďaka Lidlu – stabilnému partnerovi –, môžeme realizovať projekty zamerané na inováciu pekárenskej výroby i strojového parku.“
Erik Csatári, konateľ spoločnosti Paradajkovo, spolupracuje s Lidlom od roku 2017: „Dopyt po slovenských produktoch svedčí o tom, že Slováci vedia oceniť prácu domácich výrobcov a pestovateľov. Som rád, že Lidl dáva prednosť objednávke slovenských paradajok pred importom a zákazníci sa tak môžu presvedčiť, že slovenská produkcia je chutnejšia, voňavejšia. Pre nás je najväčším prínosom spolupráce predvídateľný odber. To vnáša do nášho podnikania stabilitu a istotu.“
Kritériá výberu
Lidl intenzívne komunikuje so slovenskými dodávateľmi a poskytuje im aj podporu. Vyberá ich podľa troch jednoduchých kritérií: kvalita, pravidelnosť dodávok a cena. Ak viacero firiem predloží rovnakú ponuku, Lidl vždy uprednostní tú zo Slovenska. Spolupráca je možná v rámci stáleho či akčného sortimentu, pričom dodávateľ môže svoje produkty ponúknuť pre celé Slovensko, alebo pre jedno logistické centrum.
V predošlých rokoch zorganizoval diskont dve dodávateľské konferencie pod záštitou ministerstva pôdohospodárstva a onedlho sa uskutoční tretia. Na stránke Lidl je dostupný formulár, prostredníctvom ktorého môžu dodávatelia predložiť svoje ponuky.