Minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Treba lepšie zaplatiť opatrovateľky
Vojtech Hucsko (51) výsluhový dôchodca
Zameral by som sa v prvom rade na domovy sociálnych služieb. Treba im vyčleniť viac prostriedkov a najmä ich potrebujeme viac, keďže populácia starne, mladých je menej. Treba zabezpečiť, aby opatrovateľky nechodili do zahraničia, ale ostávali tu a vedeli vykonávať svoju prácu za adekvátnu mzdu. To by som určite hľadal cestu, ako tam zlepšiť situáciu. Dôchodkový systém je nastavený štandardne, ale sa urobila chyba podľa mňa v 2. a 3. pilieri. Dôchodcovia si nevedia jednorazovo vybrať peniaze. Mali by viac rozhodovať o svojich peniazoch v týchto pilieroch. Väčšina detských domovov je rodinného typu, ale treba zabezpečiť, aby sa odchovanci po dosiahnutí dospelosti lepšie vedeli zaradiť do spoločnosti. Nemajú možnosti zobrať si hneď úver, získať vlastné bývanie, nevedia sa lepšie uchytiť. Možno by malo byť duálneho vyučovania na stredných školách viac. To by najmä týmto deťom určite pomohlo. A hlavne, aby to duálne vyučovanie bolo pestrejšie, čo sa týka výberu profesií.
Minister dopravy
Dostavajme diaľnicu do Košíc!
Martin Mrva (38), interný audítor
Asi všetci túžime po diaľnici z Bratislavy do Košíc, tak to by bolo prvé, na čo by som sa zameral. Každý nový minister ide stavať diaľnicu a dúfam, že už sa to niekomu podarí. Absolútne tu chýba koncepcia prepojenia dopráv. Samosprávne celky sa možno snažia tomu dať nejakú koncepciu, stále to však chýba. Aj naši občania s tým bojujú. Mnohí potom používajú autá, niektorí bicykle, čo je lepší prípad, lebo prípojové spoje nefungujú. Posvietil by som si na bezpečnosť na cestách. U nás sa to rieši len štatisticky, z dopravných nehôd sa spravili škodové udalosti a znížili sme si štatistiku nehodovosti. Malo by to byť pokryté reálne, nielen opatreniami, ktoré znížia čísla. My tu v obci môžeme byť radi, že máme relatívne dobré napojenie, ale napríklad je tu železnica a železničná stanica, ktoré vyzerajú, ako keby sme sa vrátili do obdobia spred 30 rokov.
Ministerka školstva
Učiteľ je nikto, vráťme mu autoritu
Bibiana Popluhárová (18), študentka
V prvom rade by som zaviedla to, aby sa v školách učilo viac vecí potrebných do života, a nielen teória okolo toho. Viac by sa malo vyučovať v teréne, nech to deti vidia, cítia a nielen do seba absorbujú informácie, ktoré si nevedia ani zvizualizovať. Potom vychovávame odborníkov, ktorí síce vedia teoreticky všetko, ale nevedia tie informácie použiť v praxi. Nehovoriac o tom, že ak sa s niečím stretnú reálne, tak to možno nevedia ani priradiť k vedomostiam. Mal by sa prinavrátiť akýsi štatút učiteľa, kedysi to bol vážený človek, dnes to robia podľa mňa len nadšenci. Učiteľ je nikto, nemá žiadnu autoritu v spoločnosti. Deti si môžu dovoliť, čo chcú, učitelia sa boja rodičov, je to dehonestácia tohto povolania. O platoch ani nehovorím. Treba ten štatút učiteľom prinavrátiť. Aj vysoké školstvo by sa malo zmeniť, radšej nech ich je viac, ale kvalitnejších. Takto je to kvantita na úkor kvality. A absolventi by mali ostať aspoň nejaký čas v odbore. A školstvo veľmi pomaly reaguje, na niektorých školách sa doteraz učia z učebníc starých 20 rokov.