Drsná reakcia z Prahy
Nový Čas zaujímalo, ako funguje vytváranie umeleckých súborov v zahraničí. S otázkou sme sa tak obrátili na toho najpovolanejšieho - riaditeľa baletu u našich susedov v Česku. Ten jasne vyjadril, že pri výbere umelcov zohráva úlohu čosi úplne iné.
„Umenie by nemalo mať žiadnu klasifikáciu, týkajúcu sa pôvodu alebo národnosti. Je to o ľudských emóciách - to je jazyk, ktorému každý rozumie. Všetky popredné európske baletné spoločnosti nemajú žiadne parametre, ktoré by určovali, či v nich budú pôsobiť lokálni umelci, pretože to nie je relevantné. Relevantné je vzdelanie a talent. Rudolf Nurejev, Marius Petipa, George Balanchine, John Cranko a John Neumaier nikdy netvorili v krajine, odkiaľ pochádzali. A to menujem len niektorých, nespomínam skladateľov, maliarov či iných geniálnych umelcov,“ povedal nám umelecký riaditeľ Baletu Národního divadla v Prahe Filip Barankiewicz.
Politici by nemali zasahovať
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
- Personálna politika a obsadzovanie hosťujúcich umelcov je v právomoci štatutárov príspevkových organizácií. Rozhodujúcim hľadiskom pri výbere domácich a zahraničných hosťujúcich umelcov je umelecká kvalita a prínos pre kultúrne prostredie na Slovensku. Rovnako veríme, že aj pri hosťovaní slovenských umelcov v zahraničí sa ich výber riadi umeleckou kvalitou. Svetová kultúrna sféra je vzájomne prepojená a žiadne umenie, ani hudobné alebo tanečné, nevzniká v izolácii. Koniec koncov aj pri vzniku významných slovenských kultúrnych inštitúcií, akými sú Slovenské národné divadlo, Slovenská filharmónia alebo Východoslovenské múzeum stáli umelecké osobnosti českého pôvodu. Politici by nemali zasahovať do umeleckej tvorby a zloženia umeleckých súborov.